×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۴ مرداد - ۱۴۰۰  
true
false

احمد قربانی پور با بیان اینکه خاستگاه قیام ۱۵ خرداد از نقش و جایگاه روحانیت شیعه در جامعه ایران و پیروی مردم از آنها ناشی می شود، گفت: این قیام پایه های رژیم سلطنتی پهلوی را متزلزل کرد.

به گزارش ناب نیوز؛ احمد قربانی پور در گفتگو با خبرنگار ما؛ با تأکید بر اینکه خاستگاه قیام ۱۵ خرداد از نقش و جایگاه روحانیت شیعه در جامعه ایران و پیروی مردم از آنها ناشی می شود، گفت: زیرا در طول ۱۰۰ سال گذشته تاریخ معاصر، روحانیت مبارز انقلابی به دلیل سیاست ها و برنامه های ضد اسلامی سلسله قاجار و خاندان پهلوی توده های مردم مسلمان ایران را علیه آنها بسیج کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در طول این ۱۰۰ سال، در شیعه از مسائل سیاسی به تدریج دچار تحول شد و با سیاسی شدن افکار عمومی مردم، روحیه مبارزه جویی با نظام های طاغوتی در سرلوحه حرکت های آنها قرار گرفت.

وی افزود: ابتدا قیام تنباکو بر ضد تسلط اقتصادی بیگانگان (انگلیس) شکل گرفت؛ سپس افکار عدالت‌جویان به قانون خواهی در انقلاب مشروطیت و قانون اساسی مشروطه تبلور یافت. جنبش ملی شدن نفت نیز یک مبارزه ضد استعماری بود که حیطه وسیع تری نسبت به قیام تنباکو داشت.

قربانی پور اظهار کرد: سرانجام نهضت ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در کوران اقدامات تسلط جویانه آمریکا که در پوشش برخی اصلاحات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و اجتماعی انجام می شد، به وقوع پیوست و پایه های رژیم سلطنتی پهلوی را متزلزل کرد و در همه این جنبش های سیاسی و اجتماعی روحانیت مبارز شیعه نقش اصلی را به عهده داشت و این قیام با تلاش های مجدانه امام خمینی روی داد.

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص نتایج و پیامدهای قیام ۱۵ خرداد عنوان کرد: قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ مبدا انقلاب اسلامی مردم ایران بود؛ محمدرضا پهلوی دو روز پس از نهضت ۱۵ خرداد، قیام مردم را بلوا، اقدامی و حشیانه و نتیجه اتحاد ارتجاع سرخ و سیاه نامید و سعی کرد تا آن را به خارج از مرزها و اشخاصی همچون جمال عبدالناصر نسبت دهد.

وی بیان کرد: سستی ادعاهای محمدرضا پهلوی بر هیچ‌کس پوشیده نبود بر خلاف ادعاهای مکرر وی، عناصر چپ و کمونیست ها نه تنها هیچ‌گونه مشارکتی در این قیام نداشتند بلکه حزب توده و دیگر کمونیست های ایران در نوشته ها و مواضع خود به تکرار تفسیر رادیو مسکو و روزنامه های شوروی از وقایع پانزده خرداد می‌پرداختند.

قربانی پور خاطر نشان کرد: حزب کمونیست شوروی قیام ۱۵ خرداد را حرکتی کور و ارتجاعی بر ضد اصلاحات مترقیانه رژیم می دانست. ادعای کذب دیگر محمدرضا پهلوی نیز با وجود تلاش بعد از دسیسه ساواک هیچ گاه از طرف احدی باور نشد. استقلال و اراده ملی در خلق این حماسه آنچنان فاحش بود که اینگونه برچسب‌ها نمی‌توانست کمترین لطمه‌ای بدان وارد سازد.

انتهای پیام/م

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true