×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

ذبیح الله اعظمی با بیان اینکه سه برابر شدن سطح زیر کشت پیاز دلیل متضرر شدن کشاورزان جنوب استان است، گفت: بازارهای هدف صادرات باید ایجاد شود و ما در این زمینه چندین جلسه را با وزارت امور خارجه و معاونت توسعه و تجارت وزارت صمت داشته ایم؛ اما متأسفانه هیچ کدام کار عملی انجام نداده اند.

به گزارش ناب نیوز؛ ذبیح الله اعظمی در گفتگو با خبرنگار ما؛ با اشاره به وضعیت برداشت پیاز در جنوب استان کرمان گفت: متأسفانه در جنوب سطح زیر کشت پیاز تقریبا از دو برابر سال های گذشته بیشتر بود و علاوه بر این شهرستان های شرق استان هرمزگان و جنوب استان سیستان و بلوچستان نیز به اندازه جنوب استان این محصول را کشت کرده بودند؛ بنابراین مشخص بود که نزدیک به ۷۰۰ میلیون تن پیاز تولید خواهد شد.

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس با بیان اینکه در این راستا مکاتباتی را انجام داده و به اطلاع وزیر جهاد کشاورزی رسانده ایم و حتی این موضوع در کمیسیون آب و کشاورزی مجلس نیز مطرح شد، عنوان کرد: در سه الی چهار ماه اول قیمت ها قابل قبول بود؛ اما روز به روز کاهش قیمت را شاهد بودیم تا آنکه پیشنهاد تعیین قیمت خرید تضمینی را در جنوب ارائه دادیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه قیمت ۵۹۶ تومان که هم اکنون شاهد آن هستیم، قیمت تضمینی نیست و این قیمت مربوط به کشت های تابستانه است که سال های قبل برای تنظیم بازار بوده است، ابراز کرد: ما پیشنهاد قیمت دو هزار و ۵۶ تومان را به شورای قیمت گذاری جهاد کشاورزی اعلام کردیم؛ اما متأسفانه در این بین رئیس جمهور دستور داد که هیچ محصولی گران نشود و اجازه تعیین قیمت داده نشد.

عدم اقدام عملی دولت علی رغم آگاهی از مشکلات کشاورزی جنوب کرمان

وی با اشاره به سفر وزیر جهاد کشاورزی و کمیسیون آب و کشاورزی مجلس به جنوب استان افزود: پس از تعطیلات نوروز وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون حضور پیدا کرد  و ما نیز  مسائل و مشکلات را در این زمینه عنوان کردیم؛ اما متأسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت.

اعظمی تأکید کرد: دولت مقصر اصلی است؛ چرا که علی رغم آنکه مشکلات را می دانست؛ ما نیز مکاتباتی را با نهادها  و افراد مختلف همچون معاون اول رئیس جمهور، دفتر ریاست جمهوری و وزیر اطلاعات انجام دادیم و تبعات عدم توجه به مشکلات پیازکاران را عنوان کردیم اما متأسفانه هیچ یک از نهادها اقدام عملی انجام نداند.

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس با بیان اینکه چنانچه قرار بود دولت مشکل جنوب را حل کند ابتدا باید مشکل کشت تابستانه را حل می کرد، اظهار کرد: یکی از دلایلی که ما نتوانستیم پیاز جنوب استان را به قیمت مناسب در زمستان به فروش برسانیم این مسئله بود که پیازهایی که از تابستان باقی مانده بودند، کم کم وارد بازار شدند؛ بنابراین دولت باید اقدام عملی در این زمینه انجام می داد.

۳ برابر شدن سطح زیر کشت پیاز دلیل متضرر شدن کشاورزان

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: فروش محصولاتی همچون مرکبات، خرما، خیار گلخانه ای، بادمجان و توت فرنگی در جنوب استان امسال خوب بوده است و کشاورزان در این محصولات ضرر نکرده اند و محصولاتی که کشاورزان جنوب از آن متضرر شده اند پیاز به دلیل سه برابر شدن سطح زیر کشت، سیب زمینی به دلیل سرما زدگی و گوجه فرنگی که قیمت آن پائین آمد.

وی در خصوص فعالیت صنایع تبدیلی در جنوب استان ابراز کرد: ظلم است که محصولی مانند پیاز را که در زمستان تولید می کنیم؛ در اختیار کارخانه برای صنایع تبدیلی قرار دهیم؛ این محصول که در فصل زمستان تولید می شود باید به بازارهای داخلی و خارجی برود.

اعظمی اظهار کرد: یکی از دلایلی که فرآوری پیاز در جنوب استان قابل قبول نیست به دلیل پائین بودن وزن پیاز خشک است که این امر برای کارخانه دار مقرون به صرفه نیست؛ با این حال ما با کارخانه داران سایر استان ها در این زمینه هماهنگ کرده ایم که آنان نیز به همین دلیل کمتر استقبال کرده اند.

عدم فعالیت دو خط تولیدی فرآوری پیاز در شرکت نیلی صنعت عنبرآباد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس عنوان کرد: ما در جنوب استان در عنبرآباد شرکت نیلی صنعت را داریم که یک الی دو خط تولیدی این شرکت فرایند تولید پیاز سرخ شده و پودر پیاز را انجام می دهند؛ اما متأسفانه چندین سال است که دستگاه ها در شرکت قرار دارند اما آنها را نصب نمی کرده اند و این مسئله را مسئولان استانی باید پیگیری کنند که دلیل این امر که این کار نیمه کاره رها شده است و امور مربوطه تسهیل نمی شود، چیست؟

وی ابراز کرد: در خصوص محصول گوجه فرنگی نیز همان گونه که می دانیم چندین کارخانه برای فرآوری این محصول در جنوب وجود دارد اما آنان معمولا صبر می کنند تا محصول کشاورز نابود شود و بر زمین بماند و با قیمت پائین تر اقدام به خرید می کنند که این مسئله دور از انصاف است.

اعظمی با تأکید بر کیفیت و قیمت مناسب مرکبات جنوب استان خاطر نشان کرد: کمتر نیاز به فرآوری این محصول وجود دارد؛ اما چنانچه فرآوری مورد نیاز باشد، شرکت سنوس جیرفت را داریم که می تواند اقدام به فرآوری کند؛ کما اینکه دستگاه های کارخاته بسیاری از اوقات فعال نیست و مقرر شده است که در این خصوص نیز ورود داشته باشیم.

انفعال وزارت خارجه و صمت در صادرات محصولات کشاورزی جنوب کرمان

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس در خصوص دلیل افزایش کشت پیاز در جنوب استان ابراز کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ سازمان جهاد کشاورزی بذر پیاز را به قیمت دولتی توزیع کرد که بسیاری از بذرها در سال ۹۸ کشت نشد و در سال ۹۹ کشت صورت گرفت و این امر باعث شد که سطح زیر کشت بسیار افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه سال آینده سطح زیر کشت سال زارعی ۱۴۰۰-۹۹ را نخواهیم داشت، اظهار کرد: یکی دیگر از دلایل افزایش سطح زیر کشت این بود که کشاورزی که نمی خواست پیاز بکارد و خیار تونلی را کشت می کرد، به دلیل گران شدن کود، پلاستیک و بذر خیار هیبرید این نوع کشت را رها کرده و پیاز کاشتند؛ چرا که این محصول سرمازدگی ندارد و ریسک در آن کمتر است.

وی خاطر نشان کرد: بازارهای هدف صادرات باید ایجاد شود و ما در این زمینه چندین جلسه را با وزارت امور خارجه و معاونت توسعه و تجارت وزارت صمت داشته ایم؛ اما متأسفانه هیچ کدام کار عملی انجام نداده اند.

انتهای پیام/م

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true