×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

عبدالحسین همتی سراپرده گفت: اگر بتوانیم مجموعه آزمایشگاه ملی راه اندازی کنیم تا نخبه های دانشگاهی در آنجا جمع شوند؛ می توانیم ارتباط بین صنعت و دانشگاه را شکل دهیم و این ارتباط می تواند به پیشرفت کشور کمک کند.

به گزارش ناب نیوز؛ عبدالحسین همتی سراپرده عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان است که در دانشکده فنی و مهندسی بخش نفت و گاز مشغول به فعالیت است. در روزهای اخیر نام او را در بین ۲ درصد دانشمندان برتر جهان می توان دید.

همتی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص نحوه انتخاب دانشمندان برتر جهان گفت: انتخاب بر اساس داده هایی است که در پایگاه استنادی علم تامسون رویترز یا اسکوپوس به ثبت رسیده اند؛ در آخرین فهرستی که بر اساس پایگاه استنادی اسکوپوس به معرفی ۲ درصد دانشمندان برتر جهان پرداخته است، خوشبختانه از جمهوری اسلامی ایران نام بیش از هزار نفر در این فهرست قرار دارد.

وی با بیان اینکه تعداد ۹ نفر از افراد این لیست مربوط به اساتید مطرح و نامدار دانشگاه باهنر کرمان است، تصریح کرد: در رشته مهندسی نفت نام بنده و سه استاد دیگر از دانشگاه های شریف، دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعت نفت اهواز قرار گرفته بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه نحوه انتخاب ۲ درصد بر اساس شاخص های مختلفی است، تصریح کرد:  پژوهشگران در ۲۲ رشته موضوعی و ۱۷۶ حوزه تخصصی تقسیم می شوند و بر اساس شاخص کامپوزیت C امتیازی به آنها تعلق می گیرد و ۲ درصد از محققینی که بالاترین شاخص کامپوزیت C در هر رشته را دریافت می کنند در این فهرست قرار می گیرند.

همتی سراپرده افزود: شاخص کامپوزیت C بر اساس ۶ معیار علمی است که نشان دهنده میزان کارهای علمی یک پژوهشگر و همچنین میزانی که این پژوهش های علمی در دنیا مورد توجه و استناد سایر پژوهشگران دنیا قرار گرفته، است.

انجام فعالیت های علمی با کیفیت بالا توسط دانشگاه های کشور

وی اظهار کرد: این ۶ معیار شامل شاخص هار، شاخص هارش اصلاح شده بر اساس ارجاعات همکاران، تعداد کل ارجاعات به مقالاتی که محقق تک نویسنده بوده،  تعداد کل ارجاعات، تعداد کل ارجاعات به مقالاتی که محقق اسم اول آخر و یا تک اسم بوده و تعداد ارجاعات به مقالاتی که محقق اسم اول یا تک اسم بوده، است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اینکه بنده جوانترین عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بودم که در لیست ۲ درصد قرار گرفته ام، عنوان کرد: تمامی مقالات، کتاب ها، کنفرانس هایی که  در اسکوپوس ثبت شده اند در این محاسبات لحاظ می شوند.

همتی با بیان اینکه تعداد مقالات، کتاب ها و کنفرانس هایی که از بنده در پایگاه استنادی اسکوپوس ثبت شده ۱۰۷ مورد است، ابراز کرد: البته در زمان ارزیابی ۲ درصد برتر، ۷۵ اثر از بنده ثبت شده بود و مقالاتی که در سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به چاپ رسانده بودم بیشترین تاثیر را در انتخاب بنده داشته اند؛ چرا که میزان استنادات به این مقالات بیشتر از بقیه مقالاتم بوده است و کارهایی که در زمینه های کشش بین سطحی نفت، آب، گاز و مدل سازی هوشمند خواص نفت و گاز در این رتبه بندی تاثیر بیشتری داشته اند.

وی با تأکید بر اینکه در دانشگاه های ایران و دانشگاه شهید باهنر کرمان کارهای با کیفیت بالای علمی زیادی انجام می شود، ابراز کرد: متأسفانه به دلیل آشنا نبودن دانشجویان با اصول نگارش علمی و نحوه نوشتن گزارش علمی طبق استانداردهای بین المللی بعضا نمی توانند کارهای خود را در مراجع علمی معتبر دنیا به چاپ برسانند و جایگاه علمی کشور را بهبود دهند.

افزایش هم افزایی با انجام کار گروهی

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: ضعف دیگر کارهای تحقیقاتی در دانشگاه کرمان، کار کردن های انفرادی است و کمتر کارهای علمی می بینیم که به صورت مشترک با دانشگاه های دیگر ایران یا با خارج کشور انجام شود؛ این در حالی است که با انجام کارهای گروهی مشترک از تجربه افراد مختلف می توان استفاده کرد و هم افزایی صورت می گیرد.

همتی سراپرده بیان کرد: متأسفانه در زمینه های پژوهشی در کشور کمتر هزینه شده است و بودجه هایی که در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد، حدود ۸۵ درصد آنها برای کارمندان و اساتید باید هزینه شود و بخش جزئی برای پژوهش در نظر گرفته می شود.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات دانشگاه به روز نمی شود، ادامه داد: مشکل مهمتری که وجود دارد این است که ارتباط بین صنعت و دانشگاه بسیار ضعیف است که این مسئله موجب می شود علمی که در دانشگاه تولید می شود در صنعت مورد استفاده قرار نگیرد.

همتی سراپرده با تأکید بر اینکه باید فرهنگ سازی نسبت به مسئله وقف برای دانشگاه در سطح جامعه انجام شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه بودجه پژوهشی برای دانشگاه ها بسیار کم است بنابراین اگر درصد کوچکی در این زمینه وقف برای دانشجویان صورت گیرد، کمک کننده امر پژوهش است و این مسئله می تواند تحول ایجاد کند.

لزوم افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه ها/ در آینده تحریم ها را بی اثر خواهیم کرد

عضو هیئت علمی بخش نفت دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: خیران به سمت دانشگاه ها بیایند و هزینه هایی که دارند را در این نهاد علمی وقف کنند؛ چرا که این اقدام در بلند مدت بسیار تأثیر گذار است و می تواند به پیشرفت کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه دانشجویان بی انگیزه شده اند چرا که در چند سال گذشته در عرصه اشتغال رشته نفت با مشکل برخورد کرده است و مسئولان باید زمینه لازم را به منظور استخدام فراهم کنند، اظهار کرد: در آینده تحریم ها را بی اثر خواهیم کرد و شرایطی به وجود خواهد آمد که می توانیم نفت خود را به فروش برسانیم.

همتی سراپرده تأکید کرد: باید بودجه پژوهشی دانشگاه ها را افزایش دهند تا امید و آینده روشن تری را برای دانشجویان ایجاد کنند و همچنین باید رابطه بین صنعت و دانشگاه ایجاد شود تا فعالیت های پژوهشی که ما انجام می دهیم بی فایده نباشند و حداقل در صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

عضو هیئت علمی بخش نفت دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به حضور جوانان در عرصه های کلان کشور عنوان کرد: جوانان با انرژی تر، با نشاط تر و با دنیا آشنا تر هستند که می توانند با انگیزه ای که دارند، راهکارهایی را برای حل مشکلات مختلف کشور پیدا کنند.

ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه با ایجاد مجموعه آزمایشگاه ملی

وی با بیان اینکه گاهی اوقات نخبگان را که جذب می کنند، شغل هایی به آنان داده می شود که مطابق با استعدادهای آنان نیست و کمتر از ایده نخبگان استفاده می شود، اظهار کرد: چنانچه بتوانیم مجموعه آزمایشگاه ملی راه اندازی کنیم تا نخبه های دانشگاهی در آنجا جمع شوند؛ می توانیم ارتباط بین صنعت و دانشگاه را شکل دهیم و این ارتباط می تواند به پیشرفت کشور کمک کند.

همتی سراپرده با تأکید بر اینکه مجلس و دولت باید قوانین را به سمتی سوق دهند تا بودجه بیشتری به مسائل پژوهشی دانشگاهی تعلق گیرد تا به دنبال آن ارتباط بین صنعت و دانشگاه برقرار شود، خاطر نشان کرد: آینده در دست کشورهایی است که تکنولوژی دارند و امیدواریم مسئولان به گونه ای عمل کنند تا بتوانیم با سرعت عمل بیشتری از دانشی که داریم استفاده کنیم.

انتهای پیام/م

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true