×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
false

به نقل از ناب نیوز؛ نقاط مختلف کشور را با نشانه هایی می شناسند و آن نشانه ها به نوعی شناسنامه آن منطقه محسوب می شود. صنایع دستی، بازی های بومی و محلی، غذاهای سنتی و محلی، مناطق گردشگری و ابنیه تاریخی و … از جمله مواردی است که می توان به آن اشاره کرد. هر کدام از نشانه هایی که عنوان شد؛ فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه را بیان می کند و می توان گفت اینان همه میراث کهن کشورمان قلمداد می شود.

غذاهای سنتی و محلی به دلیل تهیه شدن از مواد طبیعی و تازه و همچنین نداشتن مواد شیمیایی از جمله بهترین و دلچسب ترین مواد غذایی در جای جای کشورمان محسوب می شوند و می توان گفت این دسته غذاها هویت فرهنگی و ملی ما را حفظ می کنند.

برخی از کارشناسان تغذیه معتقدند به دلیل اینکه در غذاهای سنتی و محلی از سبزیجات و میوه های مختلف استفاده می شود این غذاها دارای فیبر کامل و کافی هستند. استفاده از دانه های گیاهی مختلف در غذاهای سنتی و محلی از جمله دیگر مزیت های این دسته غذاها محسوب می شود.

استان کرمان که از آن به عنوان پهناورترین استان کشور یاد می کنند دارای پیشینه غنی فرهنگی است و در زمینه غذاهای سنتی و محلی نیز همچون سایر نقاط کشور تنوع بسیار زیادی دارد.

آبگوشت بادمجان و کشک

آبگوشت بادمجان و کشک یکی از غذاهای سنتی کرمان به شمار می‌رود که طرفداران زیادی هم دارد. ترکیبات اصلی این غذا را کشک ساییده، گوشت قرمز، نخود، لوبیا سفید، سیب زمینی، پیاز، بادمجان، چغندر، خیار به همراه نمک، زردچوبه و فلفل تشکیل می‌دهد. به طور کلی مدت زمان تهیه‌ی آبگوشت بادمجان و کشک طولانی است، چرا که باید نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید. شاید روند طبخ آن مشکل باشد، اما مطمئنا ارزشش را خواهد داشت. حتی اگر مشکل چاقی و چربی خون دارید، باز هم می‌توانید با استفاده از گوشت بدون چربی از تهیه و سرو این غذای خوشمزه لذت ببرید.

آبگوشت زیره

زیره گیاهی معطر است که هم در پزشکی و هم در آشپزی ایرانی کاربرد زیادی دارد. بهترین و مرغوب‌ترین زیره‌‌ی ایران در استان کرمان و به خصوص شهرستان بافت رشد می‌کند. از این رو در فرهنگ غذایی مردم این استان جایگاه والایی دارد. این گیاه که برای رفع سوءهاضمه مفید است، یکی از ترکیبات اصلی آبگوشت زیره به شمار می‌رود.

این غذای محلی با آبگوشت‌های معمول ایرانی تفاوت بسیاری دارد، چرا که در آن هیچ‌گونه نخود، لوبیا و سیب زمینی به کار نمی‌رود. علاوه بر زیره، ترکیبات اصلی این آبگوشت خوشمزه را گوشت، پیاز، رب گوجه فرنگی به همراه نمک، فلفل و زردچوبه تشکیل می‌دهد. البته به یاد داشته باشید که مردم قدیم کرمان، از رب در این غذا استفاده نمی‌کردند و به‌جای آن از زردچوبه‌ی فراوان برای رنگ و طعم دادن به آبگوشت زیره بهره می‌بردند. همچنین می‌توانید از سیر برای خوشمزه‌تر کردن آن استفاده کنید. به‌هرحال اگر دوست دارید طعم یک آبگوشت اصیل ایرانی را بچشید، این غذا مناسب شما است.

آبگوشت متنجنه

آبگوشت متنجنه از غذاهای محلی کرمان و مخصوصاً شهر رفسنجان می باشد که بیشتر به عنوان نذری در روزهای عزاداری محرم تهیه خواهد شد این آبگوشت از ترکیب گوشت گوسفند، نخود، لوبیا چیتی، دنبه، مغز گردو، به، پیاز، سیب زمینی، برگه زردآلو و ادویه تهیه خواهد شد. هریک از این مواد به تنهایی بسیار مفید بوده و از این جهت نیز آبگوشت متنجنه بسیار مفید و دارای خواص بسیاری است.

اوماچ آش

اوماچ آش یا آش عوماج یکی از قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کرمان به شمار می‌رود که سرشار از مواد معدنی و مغذی است. این آش که امروزه کم‌تر مورد توجه افراد واقع شده، برای تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، کم خونی و ضدعفونی کردن معده و روده مفید است. ترکیبات اصلی این آش را چغندر، عدس، پیاز، آرد گندم، سیاه‌دانه، میتخم (تخم شوید)، کسرک (زنیان)، زیره، نعناع داغ، تلف (قره‌قروت)، اسفناج، جعفری، گشنیز، نمک و زردچوبه تشکیل می‌دهند. اگر دنبال آشی متفاوت برای رنگین کردن سفره‌تان هستید، اوماچ آش پیشنهاد ما به شما است.

بز قورمه

بز قورمه با این اسم عجیب، یکی از غذاهای خوشمزه‌ی استان کرمان محسوب می‌شود که به دلیل وجود گوشت بزغاله در ترکیب مواد اولیه‌اش آن را به این اسم نامیده‌اند. این غذای لذیذ از موادی همچون نخود، پیاز، سیر، گوشت بز بدون استخوان، کشک، زعفران، نعناع داغ، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود. به دلیل این که باید از شب قبل حبوبات را خیس کنید، مدت پخت آن طولانی است. مردم کرمان این غذای سنتی را با نان سرو می‌کنند. اگر به دنبال غذای سنتی بسیار متفاوت و خوشمزه‌ای هستید، بز قورمه را امتحان کنید که به عقیده‌ی بسیاری طعمی فوق‌العاده دارد.

خورش آلوچه

خورشت آلوچه بومی شهر کرمان است که با ترکیباتی همچون گوشت، لوبیا چیتی، رب گوجه فرنگی، سبزی خشک (جعفری و گشنیز)، پیاز، آلوچه، آبلیمو، و ادویه‌جات تهیه می‌شود. طرز تهیه‌ی این خورشت بسیار ساده است و طعمی عالی را برای کسانی که غذاهای ترش دوست دارند ارائه می‌دهد.

خورش به آلو

خورشت به آلو بومی شهر کرمان است و از آنجایی که در طبخ آن از آلو استفاده می‌شود، مصرف آن در طول ماه رمضان برای روزه‌دارانی که مبتلا به تنبلی روده و یبوست هستند، بسیار مفید است. برای تهیه‌ی این خورشت سنتی به موادی چون گوشت ماهیچه یا مغز ران، پیاز داغ، روغن مایع، شکر، آب لیمو (ترجیحا آب لیموی تازه)، زعفران، نمک، فلفل، زردچوبه و البته آلو بخارا و به نیاز دارید. پخت این غذا ساده و به زمان زیادی نیاز ندارد.

زیره پلو

یکی از پلوهای اصیل و سنتی کرمان زیره پلو است که طرفداران خاصی دارد، چرا که هرکسی به زیره علاقه ندارد. با این وجود احتمالا از میل کردن این غذا لذت زیادی خواهید برد، زیرا طعم و عطری فوق‌العاده دارد. مواد اصلی آن را برنج، زیره سیاه، روغن و نمک تشکیل می‌دهند.  طرز تهیه‌ی زیره پلوی کرمانی مانند هر پلوی دیگری بسیار ساده است. پس از پخت می‌توانید آن را به همراه مرغ یا گوشت سرو کنید. همچنین اگر دوست داشتید می‌توانید هنگام پخت، لای برنج را مرغ یا گوشت پخته شده بگذارید و مقداری آبگوشت روی آن بریزید تا پلویی بسیار خوشمزه داشته باشید.

کشک کدو

کدو سبز سرشار ویتامین c و لوتئین است که هر دو برای چشم مفید هستند، به علاوه در طب قدیم خواص سرد و خنک‌کنندگی برای آن ذکر شده است. همچنین کدو و تخم آن برای پیشگیری از سرطان ریه اثری قوی دارند. با این همه فایده، دلیلی برای استفاده نکردن از این ماده‌ی مغذی باقی نمی‌ماند. کشک کدو یکی از دیگر غذاهای سنتی و اصیل کرمانی است که کالری کمی دارد و برای برنامه‌های رژیمی مناسب است. ترکیبات اصلی این خوراکی لذیذ شامل کشک، کدو سبز، پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ، فیله گوجه فرنگی، پودر مغز گردو، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن می‌شوند.

لپه پلو با زیره

لپه پلو با زیره به دلیل استفاده از گوشت و زیره در آن، طعم و عطری فوق‌العاده دارد که تجربه‌ی مزه‌ی آن تا مدت‌ها از خاطرتان نخواهد رفت. بانوانی که به دنبال پلویی متفاوت با طعمی جدید هستند، بد نیست برای یک بار هم که شده لپه پلو با زیره را امتحان کنند. برنج، گوشت چرخ کرده، لپه، زیره، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل و زردچوبه ترکیبات اصلی این غذای محلی را تشکیل می‌دهند. به یاد داشته باشید اگر نمی‌خواهید پلو طعم زیاد زیره به خود بگیرد، از زیره‌ی پودر نشده استفاده کنید، چرا که عطر پودر آن قوی‌تر است.

آش رشته کرمان

آش رشته غذایی است که در اقصی نقاط ایران طبخ خواهد شد. اما نحوه طبخ خاص این آش آن را در زمره آش های محلی استان کرمان قرار داده است. نحوه سرو این آش نیز در نوع خود کم نظیر می باشد کرمانی ها این آش را با سرکه یا شربت سکنجبین میل می کنند!.

برای طبخ این آش به عدس، لوبیا چیتی، سبزی آش شامل تره، جعفری، گشنیز و اسفناج، رشته آش، پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ، کشک و ادویه نیازمندیم. یکی از قابلیت های خاص آش رشته کرمان استفاده از کوفته های ریز گوشت چرخ کرده در آش است. مواد لازم برای تهیه این کوفته ریزه ها گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده، دارچین، آرد نخودچی، زعفران آب شده، خلال های بادام، پسته، پرتقال، دانه هل سبز، روغن سرخ کردنی و ادویه می باشد.

مجور کدو

مجور کدو یکی از غذاهای سالم و مقوی شهر کرمان است. این غذا اضافه بر اینکه طرز تهیه بسیار آسانی دارد به لحاظ اقتصادی نیز مقرون بصرفه می باشد. مواد اولیه جهت طبخ این غذا شامل کدو، آرد گندم، روغن مایع، پنیر سفید، شوید خرد شده، تخم مرغ و ادویه خواهد شد.

کشک کله جوش

این غذا حاوی پروتئین و کلسیم زیادی است و برای بیماران دیابتی و بیماران مبتلا به پوکی استخوان مفید خواهد بود. تز جمله مواد به کار رفته در کله جوش نیز می توان به کشک، سیر، گردو، آرد، دنبه سرخ شده، آب، نعنا و ترخون و ادویه اشاره کرد.

نحوه طبخ این غذا بدین شکل است که ابتدا باید آرد را در روغن دنبه یا روغن کنجد تفت دهید تا طلایی شود و سپس دنبه سرخ شده ، نمک و زردچوبه به آن اضافه کرده و تفت دهید و بعد آب را اضافه کنید و اجازه دهید جوش بیاید بعد از این مرحله باید گردو و کشک را اضافه کرده و از روی شعله بردارید و روی آن را با سیر داغ، نعنا و ترخون تزئین کنید.

آش گندم شیر

از دیگر غذاهای محلی کرمان می توان به آش گندم شیر اشاره کرد. در ماه مبارک رمضان، کرمانی ها از این آش به عنوان افطاری استفاده می کنند. مواد مورد استفاده در این آش عبارتند از گوشت با استخوان، کشک ساییده شده، گندم شیر، نخود، رشته آش، سیر، نعنا داغ، پیاز و ادویه. همچنین بد نیست بدانید که برای تهیه گندم شیر نیز موادی همچون گندم، شیر، زنجبیل، زیره، سیاه دانه و نمک و فلفل و زردچوبه لازم است.

انتهای پیام/م

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true