×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش ناب نیوز؛ میثم یوسفی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در گفتگو با خبرنگار ما؛ با بیان اینکه کرونا، ویروس قدیمی شناخته شده و البته جهش یافته است، گفت: ممکن است در طول زندگی با این ویروس بارها مواجه شده و سابقه ابتلا به آن را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل ایجاد سرماخوردگی کرونا ویروس است، ابرازکرد: گاهی این ویروس تغییرات ژنتیکی پیدا می کند که منجر به عوض شدن رفتار آن می شود و به صورت تهاجمی اقدام می کند که این امر مقابله سیستم ایمنی بدن با ویروس را دچار مشکل می کند.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری افزود: به دلیل اینکه از این ویروس شناخت چندانی نداریم و با جهشی که این نوع ویروس از خود نشان می دهد، می تواند رفتارهای شدید و جدیدی را از خود بروز دهد و این امر موجب همه گیری و اپیدمی کرونا ویروس در سطح جهان شده است.

یوسفی با بیان اینکه قبلا دو نوع کرونا ویروس به نام سارس در جنوب شرق آسیا و دیگری کرونا ویروس مرس در منطقه خاورمیانه داشته ایم، تصریح کرد: کرونا ویروس مرس چند سال گذشته از عربستان و از طریق شتر و خفاش به انسان منتقل شد و این نوع ویروس در کشورهای امارات، قطر، عراق و حتی مواردی در کشورمان رویت شد که منجر به فوت چند تن از هموطنان شد.

وی بیان کرد: شرایط به وجود آمده سومین اپیدمی کرونا ویروس است که این مسئله ابتدا از یک بازار ماهی فروشی آغاز شد و افراد با مشکلات تنفسی به پزشک مراجعه کردند که پس از بررسی های انجام شده مشخص شد که این نوع بیماری، آنفولانزا نیست و این نوع ویروس را، کرونا ویروس ۲۰۱۹ نامگذاری کردند.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با تأکید بر اینکه این ویروس از کشور چین آغاز و بسیار سریع به کشورهای همسایه، اروپا، آمریکا و کشورهای آسیایی و خاورمیانه رسیده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه این کرونا، ویروس تنفسی است؛ بنابراین به راحتی می تواند در جامعه انتقال پیدا کند.

یوسفی ادامه داد: بیمار با هر عطسه و سرفه می تواند هزاران هزار ویروس را به هوا پرتاب کند و افرادی که در آن محیط هستند با تنفس خود این ویروس را به داخل بدنشان می فرستند؛ علائم این بیماری عجیب و غریب نیست و نشانه های آن مانند بیماری سرماخوردگی است.

وی افزود: کرونا ویروس سرمای مختصری است که می تواند خفیف، متوسط و شدید باشد و خود را به صورت سردرد، گلو درد، سرفه و گاها علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ بروز دهد که در دیگر بیماری ها همچون آنفولانزا و سرماخوردگی نیز این نشانه ها را مشاهده می کنیم؛ اما در کرونا ویروس این علائم شایع تر دیده می شود.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه صرفا بر اساس علائم نمی توان تشخیص داد که بیماری؛ کرونا ویروس، آنفولانزا و یا سرماخوردگی است، اظهار کرد: در کرونا ویروس باید با نمونه گیری از ترشحات تنفسی از حلق بیمار تشخیص بیماری انجام شود.

یوسفی با اشاره به اینکه دوره نهفتگی کرونا ویروس بین سه تا چهارده روز است، اذعان کرد: ممکن است کرونا ویروس زمانی که وارد بدن فرد می شود تا چهارده روز فرد علامت دار نشده باشد و این مسئله تشخیص بیماری را سخت تر می کند؛ همچنین این ویروس قابلیت این را دارد که در محیط آزاد به مدت طولانی و تا نه ساعت چنانچه محیط ضد عفونی نشود باقی بماند.

وی ضمن بیان اینکه انتقال ویروس کرونا از طریق دست آلوده نیز ممکن است، عنوان کرد: تاکنون واکسن برای این نوع ویروس تهیه نشده است هر چند تلاش هایی در این راستا اتخاذ شده اما مثمر ثمر نبوده است.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری تأکید کرد: به منظور جلوگیری از انتقال کرونا ویروس فقط باید چرخه انتقال آن را بشکنیم و آن هم فقط از طریق حفظ و رعایت نکات فردی، بهداشتی و اجتماعی است که میسر می شود.

یوسفی با اشاره به مطلب فوق متذکر شد: شستن مکرر دست ها و استفاده فرد بیمار از ماسک توصیه می شود؛ همچنین حضور کمتر و غیر ضرور در مجامع عمومی و استفاده مکرر از مایعات می تواند آلودگی را کمتر کند؛ چنانچه فرد بیمار در منزل حضور دارد حداقل یک نفر از او پرستاری کند.

وی ادامه داد: تغذیه مناسب می تواند به ارتقا سیستم ایمنی بدن بیمار کمک کند و همچنین برخی از عادت ها را همچون در آغوش گرفتن و روبوسی کردن را باید ترک کنیم تا سرایت بیماری کمتر شود.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه میزان کشندگی این ویروس در دنیا بین ۲ تا ۳ درصد است، خاطر نشان کرد: افرادی که مبتلا به کرونا ویروس می شوند احتمال از دست دادن جانشان بین ۲ تا ۳ درصد است آن هم مربوط به سنین خاص و افرادی که دارای بیماری خاصی هستند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند؛ است، معمولا افرادی که دچار این بیماری می شوند، دوره بیماری را می گذرانند و اتفاق خاصی برای آنان رخ نمی دهد.

انتهای پیام/م

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true