×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

چنانچه بخواهیم نگاه اساسی و عمده ای به عملکرد فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی داشته باشیم قبل از هر چیز باید مقوله ساماندهی، مدیریت و کنترل این فناوری ها را مد نظر قرار دهیم تا جلوی بسیاری از شائبه ها و مشکلاتی که هم اکنون با آنها مواجه هستیم گرفته شود.

 

به گزارش ناب نیوز؛ در جامعه امروزه استفاده و به کار گیری فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی جدید به امری ضروری و به عنوان جزیی از زندگی افراد تبدیل شده است؛ به گونه ای که افراد برای انجام امورات روزمره خود برخلاف گذشته تمامی فعالیت های خود را اعم از ارتباط بین فردی، خرید و فروش کالا، ارائه و دریافت خدمات و … را از طریق این فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی جدید انجام می دهند.

رسانه های ارتباط جمعی که شامل وب سایت ها، شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن ها، استارت آپ ها و … هستند؛ نقش بسیار پر رنگ و غیر قابل انکاری در سطوح مختلف ایفاء می کنند که می توانند علاوه بر ایجاد فرصت در عرصه های مختلف ارتباطی، سیاسی، اقتصادی، اشاعه فرهنگ و اطلاعات ملی و بین الملل و … تهدیداتی را در عرصه های گوناگون ایجاد کنند؛ لذا می طلبد که نهادها و ارگان های مربوطه در کشورها به این مهم توجه داشته باشند و در این راستا اقداماتی را انجام دهند.

 در سال های گذشته شاهد شکل گیری وب سایت ها و اپلیکیشن های موبایلی همچون دیوار جهت خرید و فروش کالا، املاک و ارائه خدمات گوناگون بودیم؛ متاسفانه درج آگهی فروش اقلام غیر ضرور در این دست اپلیکیشنها به حدی غیرمعقل است که هر مخاطبی را به تعجب وار می دارد و گاهی باور کردنی نیست این اپلیکیشنها داخلی بوده و تحت قوانین جمهوری اسلامی فعالیت می کنند.

از درج آگهی های ارائه خدمات ماساژ مختلط تا اجاره روزانه منازل در اپلیکیشنهای داخلی

متأسفانه در برخی از آگهی های منتشر شده توسط این وب سایت ها شاهد ارائه خدمات و درج آگهی هایی هستیم که با آرمان ها، ارزش ها و اصول رفتاری ما سازگاری ندارد و می طلبد که مسئولین در این زمینه توجه و نظارت کافی را داشته باشند. از جمله آنها می توان به فروش انواع البسه بانوان، اجاره روزانه منازل، فروش حیوانات و غذای خانگی حیوانات، ارائه خدمات ماساژ توسط بانوان و آقایان، نیازمند مدل به منظور خدمات ماساژ، ارائه خدمات ماساژ توسط ماسور آقا  و … اشاره داشت که در برخی از این  آگهی ها تأکید شده است که ماساژور آقا، حرفه ای و خوش برخورد انجام می گیرد.

یحیی کمالی پور نائب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما؛ در این باره  با بیان اینکه دنیا به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود، گفت: فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی جدید و فعالیت های الکترونیکی جزئی از زندگی مردم شده است.

وی ادامه داد: چنانچه بخواهیم نگاه اساسی و عمده ای به عملکرد فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی داشته باشیم قبل از هر چیز باید مقوله ساماندهی، مدیریت و کنترل این فناوری ها را مد نظر قرار دهیم تا جلوی بسیاری از شائبه ها و مشکلاتی که هم اکنون با آنها مواجه هستیم گرفته شود.

جنگ با فضای مجازی محکوم به شکست است، باید مدیریت کرد

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس بیان کرد: در دنیای امروز درصد اعظمی از داده ها و پذیره ها در فضای الکترونیک انجام می شود و چنانچه بخواهیم به جنگ با این علم و تکنولوژی برویم ما در این جنگ شکست خواهیم خورد؛ چرا که به جنگ فناوری و تکنولوژی نمی توان رفت.

کمالی پور با اشاره به اینکه ما باید بهترین استفاده و بهره وری را از فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی که به عنوان دنیای الکترونیک در اختیار ما قرار می گیرد؛ داشته باشیم، تصریح کرد: وقتی صحبت از سایت ها، استارت آپ ها و اپلیکیشن ها می شود که در حوزه تکنولوژی نمود و ورود پیدا کرده اند؛ بهترین اقدام این است که یک نظارت تمام عیار بر حوزه عملکردی آنها داشته باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به برخی تبلیغات در سایت ها، اپلیکیشن ها و استارت آپ ها همانند اجاره منازل به صورت روزانه و موارد متعدد دیگر ابراز کرد:  این دسته تبلیغات در آینده به چالش در کشور مبدل خواهند شد؛ همچنین بی بند و باری که در این فضا وجود دارد به فرهنگ در یک جامعه اسلامی مبدل شده است.

وی افزود: این در حالی است که منازلی که ساعتی یا روازنه اجاره داده می شوند و ده ها مورد دیگر در معیارهای دینی، اسلامی، اخلاقی ما جایگاه و سازگاری ندارند.

نائب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به نظر می رسد فضای مجازی افسار گسیخته شده است و عملا نظارت و کنترل خاصی بر این فضا صورت نمی گیرد و علی رغم اینکه نهادهای زیادی در این عرصه متولی هستند که محتوا را مورد رصد و پایش قرار می دهند اما شاهد توفیقاتی در این عرصه نبوده ایم.

کمالی پور با اشاره به اینکه وظیفه و شأن مجلس قانون گذاری است، اظهار کرد: کمیسیون قضائی و حقوقی نیز  در حوزه  نظارت بر حسن اجرای قوانین وظیفه دارد ورود پیدا کند و در برخورد قانونی با این گونه سایت ها، اپلیکیشن ها و استارت آپ ها خلاء قانونی وجود ندارد.

خلا قانونی در زمینه تخلفات مجازی وجود ندارد، مجریان مقصرند

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون نیز در قانون برای  جرائمی که در این حوزه انجام داده می شود مجازات پیش بینی شده است و چنانچه دستگاه قضائی بخواهد در این راستا ورود پیدا کند سدی بر سر راه آنان وجود ندراد.

این مقام مسئول تصریح کرد: برخوردهای قضائی، قانونی و قهر آمیز در این زمینه توفیقاتی نداشته و بیشتر نقش مُسکن را ایفا می کنند؛ فلذا این عرصه باید مورد مدیریت و کنترل قرار بگیرد.

وی ضمن ابراز تأسف از اینکه در عرصه اجتماعی بسیار ضعیف عمل کرده ایم، گفت: به گونه ای که بسیاری از اتفاقاتی که در جامعه رخ می دهد به دلیل سرریز شدن مشکلات اجتماعی است که در این راستا علل و عوامل متعددی دخیل هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه شاید امروز یک نهاد و موسسه نتواند در این فضا یک تنه به جنگ چنین نرم افزارهایی برود، خاطر نشان کرد: معتقدم بستر سازی های فرهنگی و اجتماعی نیز بسیار رها شده است و ما باید قانون و حقوق تعاملی را ایجاد کنیم که بتوانیم جلوی چنین تخلفات و جرائمی را بگیریم.

عدم مدیریت بومی فضای مجازی برای خانواده و نظام فاجعه آمیز است

حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک کاشانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما؛ با بیان اینکه امروزه ابزار رشد تکنولوژی علاوه بر اینکه می تواند در هدایت جامعه نقش اساسی داشته باشد در تخریب جامعه هم نقش  خواهد داشت، گفت: چنانچه فضای مجازی توسط مدیریت بومی کنترل نشود برای خانواده و نظام فاجعه آمیز خواهد بود.

وی ادامه داد: فضای مجازی می تواند حکومت عوض کند و  این فضا می تواند جامعه را در سطح خلاف جهت انقلاب قرار دهد؛ لذا باید با تمام قدرت در مقابل این امر ایستاد.

مجلس در قبال تبلیغات نابه هنجار فضای مجازی پاسخگو باشد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبلیغات و درآمد زایی از طرق مختلف همانند اجاره منازل به صورت روزانه و یا ارائه خدمات ماساژ درمانی در فضای مجازی بیان کرد: مجلس باید در قبال این دسته  ناهنجاری های فرهنگی پاسخگو باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سالک کاشانی افزود: در این راستا اقداماتی را  کمیسیون فرهنگی در کارگروه فضای مجازی آغاز کرده است که  امیدواریم نتیجه دهد و بتواند به منظور جرم انگاری، برخورد قانونی و قضائی با این تشکیلات اقدامات مثبتی انجام دهد.

این مقام مسئول در پایان تأکید کرد: امروز گرفتار جرم هایی هستیم که تا کنون سابقه نداشته است و امیدواریم در جهت رفع این مسائل شاهد توفیقاتی باشیم.

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم در گفتگو با خبرنگار ما؛ با تأکید بر اینکه فضای مجازی در کنار فرصت های ارزشمندی که ایجاد می کند، آسیب ها و آفت هایی را نیز می تواند برای جامعه داشته باشد، گفت: همان گونه که در مباحث مختلف اعم از فیلم، کتاب، تئاتر و … نظارت وجود دارد؛ در این راستا نیز باید مراقب بود تا فرهنگ اصیل جامعه خدشه دار نشود.

وی با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی نباید ابزاری برای ترویج بی بند و باری شود، تصریح کرد: قطعا فضای مجازی همراه با ایراداتی است به عنوان مثال در حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی؛ آنان به صورت انلاین عملیات خود را در این فضا منعکس می کردند؛ بنابراین مسئولین باید در این راستا راهکارهایی را مد نظر قرار دهند.

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی بیان کرد: مطالب و خدمات مختلف که توسط سایت ها، اپلیکیشن ها و استارت آپ ها در اختیار مردم قرار می گرد باید در چهارچوب و مرزهای مشخص اعتقادی، سیاسی، امنیتی، ملی و اخلاقی رعایت شود.

نیروی انتظامی تنها مسئول برخورد با ولنگاریهای مجازی نیست/ کم کاری وزارت ارتباطات، ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی در شکل گیری ولنگاریهای مجازی

حسینی با اشاره به اینکه در این راستا نیروی انتظامی اقداماتی را انجام می دهد اما نباید بار همه مسائل به دوش این نهاد باشد، عنوان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه باید ساز و کار مناسبی را اتخاذ کنند تا شاهد چنین ولنگاری در فضای مجازی نباشیم.

  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم افزود: البته زمانی که چنین مسائلی مطرح می شود برخی عنوان می کنند که عده ای مخالف فضای مجازی هستند و تلاش برای ایجاد یک دو قطبی کاذب دارند.

وی با تأکید بر اینکه ما می خواهیم با در نظر گرفتن یک مسیر مناسب، نظارت در این فضا وجود داشته باشد، اظهار کرد: این اقدام برای حفظ سلامت جامعه  و فضای مجازی است؛ بنابراین دولت و نمایندگان مجلس در این باره باید یک تصمیم جدی را اتخاذ کنند.

حسینی با اشاره به مطلب فوق در پایان خاطر نشان کرد: با افرادی که در این زمینه کوتاهی کرده اند باید برخورد جدی صورت بگیرد و نباید بگذاریم که بی بند و باری ها در جامعه توسعه پیدا کند و به امری عادی در جامعه تبدیل شود.

انتهای پیام/م

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true