×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

زارعی کارشناس مسائل بین الملل گفت: اروپاییان تحت فشار رژیم صهیونیستی و آمریکا عملا هیچ گام موثری در جهت عملیاتی شدن تعهداتشان انجام نداده اند و تمام فعالیت آنها وقت کشی و غیر عملیاتی کردن اقداماتشان بوده است.

به گزارش ناب نیوز؛ اصغر زارعی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ما؛ با اشاره به گام دوم کاهش تعهدات برجام گفت: همان گونه که قابل پیش بینی بود متأسفانه طرف های اروپایی با وقت کشی هیچ گونه گام مثبتی در جهت اجرایی کردن تعهدات خود بر نداشته اند.

وی با بیان اینکه شاهد عدم پیشرفت ساختار اینستکس هستیم، تصریح کرد: فرد آلمانی که برای ریاست اینستکس تعیین شده بود با فشار از سوی رژیم صهیونیستی کمتر از یک هفته مجبور به استعفا شد؛ این فرد پیشتر به عنوان سفیر آلمان در ایران بود که می توانست رویکرد مثبتی در این مسئله داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: اینستکس تنها راهکاری بود که اروپائیان می توانستند با استفاده از آن حداقل گامی را برای حفظ برجام با جمهوری اسلامی ایران بردارند تا بتوانند به واسطه آن به تعهدات خود عمل کنند ولیکن هیچ گونه چشم انداز جدیدی را در اینستکس از سوی اروپایی ها شاهد نبوده ایم.

زارعی افزود: در مسئله اینستکس صرفا بیان شده است که برخی کشورهای اروپایی تمایل به حضور در این طرح دارند و برخی دیگر از شرکت های اروپایی حاضر شده اند که با اینستکس همکاری داشته باشند؛ اما عملا شاهد  هیچ اقدام مثبتی از سوی اروپایی ها در این زمینه نبوده ایم.

وی بیان کرد: علی رغم آنکه جمهوری اسلامی ایران در نشست کارشناسان و مدیران برجامی کشورهای عضو گروه ۵+۱ که با حضور معاون سیاسی وزارت امور خارجه عراقچی برگزار شده بود؛ احساس می شد که اروپاییان گام مثبتی را در جهت تعهدات برجامی خود بردارند؛ اما عملا شاهد هستیم با گذشت زمان طرف های اروپایی هیچ گونه اقدام مثبت و سازنده ای انجام نداده اند.

زارعی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به سیاستی که توسط شورای امنیت ملی اتخاذ شده است پس از گذشت مهلت در گام دوم، کاهش تعهدات برجامی را در گام سوم در دستور کار قرار خواهد داد.

این کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: در فاصله زمانی گام اول و دوم شاهد اقدامات محدود کننده و غیر سازنده ای از سوی کشورهای اروپایی بوده ایم و به ویژه اینکه آمریکا با هم پیمانان خود اقدام به ایجاد ائتلاف دفاعی و نظامی به منظور ایجاد امنیت در خلیج فارس کردند که این کار یک اقدام غیر سازنده و تحریک آمیز است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه مجموعه اقدامات اروپایی ها نشان می دهد که آنان همچنان در مسیر تاریک قرار گرفته اند، خاطر نشان کرد: اروپاییان تحت فشار رژیم صهیونیستی و آمریکا عملا هیچ گام موثری در جهت عملیاتی شدن تعهداتشان انجام نداده اند و تمام فعالیت آنها وقت کشی و غیر عملیاتی کردن اقداماتشان بوده است.

انتهای پیام/م

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true