×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
false

به گزارش ناب نیوز؛ محمود بابایی در گفتگو با خبرنگار ما؛ با اشاره به اینکه بر اساس تعریف رایج، دیپلمات و سفیر کسی است که به عنوان یک مقام رسمی از سوی یک دولت معرفی می شود تا بتواند امور بین دو کشور را تسهیل کند، گفت: چنانچه در امر و موضوع خاص، فوق العاده و ویژه فعالیت داشته باشد، آن فرد به عنوان سفیر فوق العاده و ویژه تعریف می شود.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه یک دیپلمات می تواند سفیر، کاردار، رایزن و یکی از مقامات باشد، اظهار کرد: نگاهی که کشورهای قدرت طلب نسبت به این مسئله دارند اینگونه نیست و تعریف عملیاتی آنها در عمل متفاوت با آن چیزی است که بر کاغذ نوشته شده است.

وی ادامه داد: کشورهای قدرت طلب به دلیل نگاه استعماری که نسبت به کشورهایی که آنها را ذینفع خود می دانند ، دارند و می خواهند از آنها سو استفاده کنند؛ بنابراین سفیر را به عنوان یک امر پیش رو در این زمینه می بینند؛ به این معنی که سفیر تنها به عنوان یک رابط نیست بلکه کسی است که اطلاعات را به آنها می رساند و برای آنها فعالیتی همانند جاسوسی انجام می دهد.

استادیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به مطلب فوق افزود: در این زمینه نقش رایزن و به صورت ویژه رایزن های نظامی را در این عرصه برجسته تر می بینیم و تعاریف غیر رسمی برای این دسته رایزن ها عنوان شده است که آنان به منظور دستیابی به اطلاعات کشور هدف تلاش می کنند که گفتنی است این نگاه را معمولا دولت های استعماری دارند.

بابایی با تأکید بر اینکه اقدامات عنوان شده موجب حساسیت کشورهای پذیرنده سفیر می شود، ابراز کرد: در مرحله پذیرفتن سفیر دولت ها می توانند سفیران را بپذیرند، نپذیرند و درخواست سفیر جدید داشته باشند؛ چرا که آن فرد به عنوان عالی ترین مقام رسمی یک کشور است که در کشور میزبان فعالیت می کند.

این کارشناس روابط بین الملل بیان کرد: چنانچه یک سفیر در کشور میزبان شروع به فعالیت کرد و در هر مرحله ای تشخیص داده شد که خارج از حیطه کاری اش فعالیت می کند؛ می توانیم با آن فرد برخورد و برای تغییر سفیر اقدام کنیم؛ چرا که فعالیت سفیر یک امر اجباری نیست.

وی تأکید کرد: تحرک ما در سیاست خارجه بسیار کم است و حتی می توان گفت که در این زمینه اصلا تحرکی وجود ندارد و منفعلانه برخورد می شود؛ در حالی که انتظار می رود در قبال مسائلی که پیش می آید موضع گیری از سوی وزارت امور خارجه اتخاذ شود.

استادیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: برای پیگیری برخی مسائل، وزارت امور خارجه جریان راه انداز نیست و این مسئله ضعف بسیار بزرگی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در بخش پذیرش سفیر و نظارت بر عملکرد سفرا در داخل کشور اولین دستگاهی که باید اقدام کند وزارت امور خارجه، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور است؛ چرا که این دستگاه ها باید استعلامات لازم را در خصوص سفرا پیگیر و به طور قطع آنها باید پاسخگو باشند.

بابایی با بیان اینکه شناسنامه و روزمه فعالیت شخصیتی که به عنوان یک سفیر وارد یک کشور می شود قابل دسترسی و بررسی است، عنوان کرد: شاهد هستیم سفرایی در سفارت خانه های اروپایی کشورمان پذیرفته شده اند که آنان سِمتی در تلاویو داشته اند که این مسئله نشان می دهد که این افراد بدون دلیل مشغول به فعالیت نمی شوند.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه کشورهای اروپایی همچنان برابری خود را با سایر کشورها نمی پذیرند، اظهار کرد: آنها نمی خواهند جایگاهی که در بین قدرت های جهان گرفته اند را از دست دهند و برای آنها حضور قدرت های جدید و نوظهور پذیرفته نیست  و می خواهند ارتباطاتی که در داخل کشور دارند را مدیریت و برای ایران مشکل ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه تروریست خواندن حزب الله لبنان از سوی آلمان به منظورفشار آوردن به ایران و جبهه مقاومت در خاورمیانه است، گفت: آلمانی ها در گام اول مسئله ای را به عنوان حدس و نه واقعیت مطرح می کنند که ببینند منافع آنها چه میزان تأمین می شود.

استادیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان ابراز کرد: این مسئله باید در معادلات سیاسی ما باشد که اگر امری خلاف واقع از سوی سفرا انجام شود قدم های بعدی را نیز مد نظر داشته باشیم؛ در ابتدا هیچ واکنشی نسبت به یک سفیر با اتهام جاسوسی نشان ندادیم و در گام بعدی نیز بازوی همکار و شریک در منطقه تروریست اعلام شد و مشخص نیست که گام بعدی چه خواهد بود.

بابایی در پایان خاطر نشان کرد: چنانچه منفعلانه عمل کنیم و فقط نظاره گر باشیم؛ قاعدتا گام های بعدی را نیز برنخواهیم داشت و کم کم حلقه محاصره ای که طراحی شده است بر ما تنگ تر خواهد شد.

انتهای پیام/م

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true