×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
false

سید جعفر قنادباشی با بیان اینکه دولت در هفت سال گذشته هیچ راهبرد مشخصی را که متناسب با نیازهای کشور و شرایط منطقه باشد را تدوین نکرده است، گفت: برخی از سفارت خانه های کلیدی ما در کشورهای همسایه فاقد سفیر بوده که این مسئله سوال برانگیز است.

به گزارش ناب نیوز؛ سید جعفر قنادباشی در گفتگو با خبرنگار ما؛ در خصوص عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجی گفت: متأسفانه دولت در اجرای راهبردهای لازم در منطقه غرب آسیا کاستی های زیادی را داشته است به ویژه آنکه این دولت در هفت سال گذشته هیچ راهبرد مشخصی را که متناسب با نیازهای کشور و شرایط منطقه باشد را تدوین نکرده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در این هفت سال سیاست خارجی ما دچار روزمرگی و اجرای یک سلسله سیاست های مقطعی و بدون داشتن انگیزه های میان مدت و دراز مدت بوده است، عنوان کرد: در منطقه ظرفیت های بسیار زیادی برای ما وجود دارد که می تواند ایران را از دیگر بخش های جهان در بسیاری از زمینه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و .. بی نیاز کند که این ظرفیت ها قابل ملاحظه و تعیین کننده است.

وی ادامه داد: چنانچه راهبرد مشخص و نقش راه حساب شده ای توسط سیاست خارجه به کار گرفته می شد، می توانست بسیاری از تحریم های آمریکا و متحدین آن را در سراسر جهان خنثی کند.

قنادباشی با تأکید بر اینکه اقتصاد ما با بسیاری از اقتصادهای منطقه می تواند مکمل باشد و سیاست خارجی می تواند راه تعاملات تجاری و اقتصادی را هموار کند، تصریح کرد: سیاست خارجی با برگزاری نشست ها می تواند موانع قانونی که بر سر راه تجارت و اقتصاد ما وجود دارد را از میان بردارد که در این راستا اقدامی انجام نشده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای ده گانه سازمان اقتصادی اکو است که ما از این ظرفیت ها استفاده نکرده ایم؛ در حالی که تنها از طریق ترانزیت می توانستیم درآمد قابل ملاحظه ای را کسب کنیم و متأسفانه این سیاست به دلیل نبود راهبرد معین و عدم اجرا صحیح سیاست ها از سوی دولت روحانی موجب شد که حتی مسائل امنیتی به فراموشی سپرده شود.

وی با تأکید بر اینکه تأمین مرزها، رفاه مرز نشینان و اجرای سیاست های اصولی از جمله ضروریات است که باید رعایت شود، گفت: ترکیبی که در وزارت امور خارجه فعالیت کرده است؛ عمدتا این ترکیب ارتباط با قدرت های بزرگ و کشورهای ۵+۱ را در دستور کار قرار داده است و شاید بتوان گفت که سیاست خارجی ما در اکثر مقاطع در هفت سال گذشته به روابط با کشورهای بزرگ اختصاص پیدا کرده است.

قنادباشی عنوان کرد: انتظار این بود که دولت تدبیر و امید بخش های پژوهشی و کارشناسی را فعال می کرد و شناخت تازه ای را از شرایط جدیدی که کشورهای منطقه برای ما به وجود آورده اند را مورد مطالعه قرار می داد تا بر اساس آن سیاست های میان مدت و دراز مدت را تدوین می کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: آنچه که ما در عرصه عمل شاهد هستیم این است که نه تنها پژوهشی صورت نگرفته است بلکه دولت در برخورد و واکنش به تحولاتی که در منطقه وجود داشته، بعضا اطلاعات لازم را نداشته است و این نشان می دهد که وزارت امور خارجه در این عرصه نتوانسته سیاست های اصولی مناسبی را اجرا کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در مقاطعی در طول هفت سال گذشته برخی از سفارت خانه های کلیدی ما در کشورهای همسایه فاقد سفیر بوده و تنها برخی اعضا در رده های دوم و سوم سفارت خانه به انجام مأموریت مشغول بوده اند و بنابراین همین مسئله عدم اعزام سفیر به کشورهای دیگر نشان دهنده نبود اطلاعات و کاستی هایی است که سوال برانگیز است و این اقدام را دستگاه وزارت امور خارجه در این مدت در پیش گرفته است.

انتهای پیام/م

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true