×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش ناب نیوز، به نقل از ناب نیوز، رضا جعفری مسئول واحد پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت:خداوند در سوره مائده ایه ۳۲ می فرماید: و هرکه نفسی را حیات بخشد ، مانند آن است که همه مردم را حیات بخشیده است .

وی افزود: تنها راه ادامه حیات برای بیماران با نارسایی پیشرفته قلب، ریه و کبد پیوند اعضا می باشد و بهترین درمان برای نارسایی کلیه و جلوگیری از هزینه های بسیار بالای دیالیز که بار سنگینی بر دوش بیمار و دولت می باشد پیوند کلیه است، پیشرفت در تکنیک های جراحی پیوند و ارائه داروهای جدید مانع رد پیوند شده و این امرهرساله میزان موفقیت پیوند و بقای آن را افزایش می دهد.

وی با اشاره به اینکه اهداء اعضا می تواند نجات بخش جان بیماران، حافظ سلامت و ایجاد امیدواری به شروع زندگی جدید می باشد.

جعفری با اشاره به اینکه هرکس در هر سنی می تواند اهدا کننده عضو و یا نسج باشد ادامه داد:اهدا کنندگان عضو به جز یکی از کلیه ها که بصورت زنده می توانند یکی از کلیه را جهت پیوند کلیه زنده به زنده اهدا کنند معمولا افرادی هستند که دچار مرگ مغزی شده اند و مرگ مغزی توسط ( پنج گروه پزشکی متخصص بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، متخصص داخلی و پزشکی قانونی ) که عضو گروه پیوند نیستند تایید می شود و در صورت تایید مرگ مغزی و رضایت متوفی در زمان حیات ( وصیت – کارت اهدا اعضا پس از مرگ) یا رضایت بستگان درجه یک وی انجام می گیرد.

مسئول واحد پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: برای اهدا عضو می توان با در دست داشتن کپی کارت ملی و یا مدرک شناسایی معتبر به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان اداره پیوند اعضا مراجعه و نسبت به ثبت نام و صدور کارت اهدا عضو اقدام کنند. یا با مراجعه به سایت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان به آدرس VCT.KMU.AC.IR ویا با مراجعه به سایت انجمن اهدای عضو ایرانیان به آدرس ehdacenter.ir مراجعه و جهت اهدا عضو ثبت نام کنند.

وی توضیح داد: خوشبختانه با فرهنگ سازی که با انجام مصاحبه نصب بیلبورد و ….. دانشگاه علوم پزشکی و همچنین اقدامات خوب رسانه ملی در این امر و همچنین بینش خوب مردم و همشهریان عزیز دیار کریمان تاکنون هرماه بیش از ده الی بیست نفر فرم ثبت نام اهدا عضو را پر نموده کارت اهدا عضو را دریافت تقاضا کردند.

جعفری اذعان کرد: نکته قابل توجه اینکه فرد با گرفتن کارت اهدا عضو نیت قلبی خود را به اعضای خانواده خود اعلام می کند، ولی با توجه به قوانین جمهوری اسلامی ایران فرد بالغ با دریافت کارت نمی تواند اهدای عضو نماید بلکه در صورت مرگ مغزی افراد درجه یک خانواده می بایستی رضایت کتبی خود را نسبت به اهدا اعضای نزدیکان خود اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت پیوند اعضاء در دانشگاه علوم پزشکی کرمان از سال ۱۳۸۳ با افتتاح بخش پیوند کلیه در مرکز آموزشی درمانی افضلی پور کرمان شروع شد گفت: تا کنون( پایان فروردین ماه ۱۴۰۱) (۸۸۹) مورد پیوند کلیه زنده به زنده انجام شده است ولی در بحث اهداء عضو و پیوند از مرگ مغزی از سال ۱۳۸۵ فعالیت در کرمان آغاز شد ، و تاکنون تعداد ۲۶۶ مورد بیمار مرگ مغزی اهدا عضو نموده در مجموع ۳۱۵ مورد پیوند کلیه( از بیمارمرگ مغزی) و مجموعا ۱۲۰۴ مورد پیوند کلیه در کرمان انجام شده است و ۷۱ مورد پیوند کبد در کرمان انجام شده و ۷۸ مورد کبد به دلیل عدم وجود گیرنده جهت پیوند به شیراز ارسال گشته است.

مسئول واحد پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمان توضیح داد: در صورت وجود بیمار مرگ مغزی در هر نقطه از استان در صورت امکان بیمار جهت برداشت ارگان ( کبد و کلیه و قلب ) به کرمان منتقل و یا در غیر اینصورت با اعزام تیم جراحی به آنجا عمل برداشت ارگان انجام و ارگانها جهت پیوند به بیمارستان افضلی پور انتقال داده می شود به عنوان مثال در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اعزام تیم جراحی برداشت ارگان( کبد و کلیه ) از بیمار مرگ مغزی در بیمارستان علی ابن ابیطالب ع این شهر انجام و ارگانها جهت پیوند به بیمارستان افضلی پور کرمان ارسال می شود.

جعفری با بیان اینکه اهدا قلب از بیمار مرگ مغزی پس ازانجام اقدامات پاراکلینیکی و اکو قلب و مشاوره با متخصصین پیوند قلب در تهران و هماهنگی های وزارت بهداشت و درمان و مناسب بودن قلب فرد دهنده، گیرنده قلب در تهران مشخص و آماده پیوند می گردد ادامه داد: لذا تیم جراحی قلب جهت برداشت قلب با هواپیما به کرمان عزیمت کرده پس از برداشت سریعا قلب به تهران جهت پیوند برده می شود.

وی توضیح داد: در کرمان پیوند مغز استخوان از سال ۱۳۸۸ آغاز و تاکنون ۳۸۷ مورد انجام و پیوند قرنیه از سال ۱۳۸۷ آغاز و تاکنون ۷۴۲ مورد انجام شده است و عمل کاشت حلزون هم از سال ۱۳۹۵ در بیمارستان شفا آغاز و تاکنون ۳۱۰ مورد عمل کاشت حلزون انجام گرفته است.

جعفری گفت: شاخص جهانی اهدای عضو در ایران، (یعنی تعداد سالانه اهدای عضو به ازای یک میلیون نفر جمعیت) در آغازش یعنی در سال ۱۳۷۹ عدد ۰.۲ بود. این رقم در پایان سال ۹۸ به ۱۴.۳ رسید که به خاطر رشد ۷۰ برابری، زبانزد کشورهای دنیا شد و به همین خاطر، رتبه اول آسیا به ایران اختصاص یافته است و ایران همچنین رتبه سی‌و یکم اهدای عضو در جهان را دارد.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بین دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور جزو دانشگاههای برتر در زمینه پیوند اعضا بوده است.

جعفری با اشاره به اینکه تاکنون بالغ بر۱۶۰۰ نفر در سامانه و بصورت حضوری مراجعه و کارت اهدا عضو برایشان صادر شده است تصریح کرد:خیلی از افراد از طریق انجمن اهدا عضو ایرانیان تقاضای صدور کارت را تقاضا کردند.

                                                

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true