×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
false

به گزارش ناب نیوز؛ ایجاد اشتغال و تکیه به توان داخلی از جمله مسائلی است که در سال های گذشته مورد تأکید قرار گرفته است؛ از جمله ظرفیت هایی که در داخل کشور می توان از آن به منظور ایجاد اشغال نام برد استفاده از منابع سرشار خدادادی است. استان کرمان پهناورترین استان کشور به بهشت معادن معروف است و این پتانسیل در راستای شکل گیری اشتغال پایدار می تواند موثر باشد.

در این بین وجود برخی از معادن در مناطق بکر محیط زیست و راه اندازی آنها می تواند تهدید کننده منطقه و سلامت افراد ساکن در آن باشد؛ از جمله مناطقی که بنا به گفته مدیر اداره کل محیط زیست استان کرمان تعداد معادن ثبتی در آن زیاد است، منطقه حفاظت شده بحر آسمان در جنوب استان کرمان است.

مرجان شاکری در گفتگو با خبرنگار ما؛ در خصوص وضعیت محیطی منطقه حفاظت شده بحر آسمان گفت: این منطقه با مساحت ۱۱۹ هزار و ۵۷۲ هکتار در ۴۰ کیلومتری شمال غرب شهرستان جیرفت و ۲۵ کیلومتری شرق شهرستان رابر و در حوزه آبریز جازمویان واقع شده است.

بهره برداری از معادن بحر آسمان می تواند اثرات منفی بر منابع آب و خاک منطقه داشته باشد

مدیر اداره کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه از لحاظ ارتفاع بیش از نیمی از مساحت منطقه در محدوده ارتفاعی بین دو هزار و دویست و سه هزار متر قرار دارد، عنوان کرد: عوامل اکولوژیکی، فیزیکی و زیستی متنوع و دامنه اختلاف ارتفاعی و وجود دره های عمیق و ارتفاعات بلند و منابع آب های سطحی سبب ایجاد رویشگاه های گیاهی متنوع با تعداد ۳۷۵ گونه شده است که از این تعداد ۱۱۴ گونه دارای ارزش های حفاظتی ویژه هستند و در فهرست سرخ قرار دارند.

وی ابراز کرد:با توجه به قرار گیری منطقه حفاظت شده بحر آسمان در بالا دست حوزه آبریز جازموریان و با توجه به بحران آب و مخالفت صریح وزارت نیرو با هرگونه اکتشاف و بهره برداری از معادن منطقه به عنوان ارگان متولی، لذا بهره برداری از معادن در منطقه می تواند اثرات منفی بر کیفیت منابع آب حوزه آبریز و خاک منطقه داشته باشد.

شاکری در خصوص اقدامات سازمان محیط زیست به منظور مقابله با عدم بهره برداری از معادن این منطقه اظهار کرد: منطقه حفاظت شده بحر آسمان جز مناطقی است که تعداد معادن ثبتی در آن زیاد بوده و محیط زیست برای حفظ آن نسبت به ارتقاء سطح منطقه اقدام کرده است.

منطقه بحر آسمان جز اولویت های محیط زیست قرار گرفته است

مدیر اداره کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: علیرغم کمبود اعتبارات، منطقه حفاظت شده بحرآسمان جزء اولویت های محیط زیست جهت تدوین طرح مدیریت منطقه قرار گرفت که طرح توجیهی آن تدوین گردیده است.

وی در خصوص نقش نهادهای مختلف استان را به منظور عدم بهره برداری از معادن منظقه بحر آسمان خاطر نشان کرد: در ابتدا باید از جوامع محلی منطقه نام برد که اولین مخالفان این موضوع بودند و تمام توان خود را برای حفظ اکوسیستم و سیمای طبیعی منطقه به کار بردند و بعد از آن نهادهای درگیر و ارگان های مربوطه بودند که  موضع هماهنگی داشتند که در نهایت منجر به حفظ این منطقه شد.

حال این مسئله مطرح می شود که آیا باید به مناطق بکر محیط زیست که دارای پتانسیل معدنی مناسب هستند نگاه بهره برداری به منظور ایجاد اشتغال پایدار شود یا از این مناطق در راستای پتانسیل گردشگری با رویکرد دراز مدت استفاده شود.

ضرورت استفاده از منابع داخلی در جهت توسعه اهداف بلند مدت

یحیی کمالی پور در این خصوص در گفتگو با خبرنگار ما؛ با بیان اینکه شرایط کشور به گونه ای است که ما موظف هستیم که از منابع داخلی در جهت توسعه اهداف کوتاه و بلند مدت استفاده کنیم، گفت: مواضع خود را در موضوعات خاص بر اساس نظرات کارشناسی اعلام کرده ایم.

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه مسائلی که از نگاه برخی افراد غیر کارشناس اعلام می شود این مسئله قابل تحمل نیست چرا که بعضا بر اساس خواسته های شخصی و منطقه ای خود ممکن است اظهاراتی داشته باشند.

وی بیان کرد: زمانی که یک معدن واگذار می شود؛ شرایط زیست محیطی آن معدن مد نظر قرار می گیرد و باید حتما مجوز سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل ها و مراتع کشور را داشته باشد و بر مبنای اصول قانونی کار خود را انجام دهد.

واگذاری معادن با رعایت شرایط قانونی باید انجام شود

کمالی پور افزود: بارها اعلام کرده ایم کسانی که می خواهند در حوزه معدنی فعالیت داشته باشند با رعایت شرایط کاری و قانونی هیچ منعی برای انها وجود ندارد چرا که منطقه مستحق خدمت رسانی است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود بیش از بیست هزار فارغ التحصیل بیکار در دو شهرستان جیرفت و عنبرآباد ابراز کرد: در این دو شهرستان شغل پایداری برای جوانان وجود ندارد و فعالیت آنها در بخش کشاورزی به صورت فصلی انجام می شود.

وی با بیان اینکه نوسانات بازار کشاورزی در دو منطقه جیرفت و عنبرآباد زیاد است و راهی جز سوق پیدا کردن به سمت معدن و صنعت وجود ندارد، اظهار کرد: طی چهار سال گذشته توفیقات زیادی در این زمینه پیدا کرده ایم به نحوی که توانسته ایم پنج کارخانه صنعتی در منطقه راه اندازی کنیم.

انتهای پیام/م

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true