×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
false

به گزارش ناب نیوز؛ سید جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار ما؛ با اشاره به تحولات اخیر در عراق گفت: مجموعه گفتارها و رفتارهای آمریکایی در خصوص عراق نشان دهنده سر درگمی و بی تصمیمی آنان است؛ چرا که آمریکایی ها نگران اجرای قانون خروج از عراق هستند که به تصویب پارلمان این کشور رسیده است.

وی ادامه داد: اجرای چنین قانونی به معنای شکست خفت بار آمریکا و کاهش جایگاه و موقعیت آنان در منطقه خواهد بود؛ بنابراین آمریکایی ها خواستار این هستند تا شرایطی را ایجاد کنند که قانون خروج آمریکایی ها از عراق عملی نشود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ابراز کرد: آمریکایی ها همچنین نگران گروهی از مردم عراق هستند که در صدد خونخواهی شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و صدها تن از نیروهای حشد الشعبی هستند و بنابراین آنان در حال حاضر درصدد انتخاب گزینش راهی هستند که از دو نگرانی خود جلوگیری کنند.

قنادباشی اظهار کرد: به نظر می رسد که موانع موجود بر سر راه آمریکایی ها در عراق به گونه ای است که آنها را از اجرای تصمیماتشان متوقف کرده و حتی از تصمیم گیری درست باز داشته است؛ آنان می دانند که هر گونه تحرکاتشان در عراق موجب خشم بیشتر مردم این کشور می شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر به دلیل پیوند موجود میان نیروهای مقاومت در منطقه ممکن است که هر عملیات آمریکایی ها موجب تحرکات گسترده نیروهای مقاومت علیه آنان در منطقه بیانجامد و بسیاری از منافع آنها را در منطقه در معرض خطر قرار دهد و حتی امنیت اسرائیل را که متحد آنان است از بین برود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: آمریکایی ها تاکنون نتوانسته اند که راه حل مناسبی به منظور اجرای مقاصد شومشان در عراق انتخاب کنند؛ بنابراین شاهد هستیم که هر روز دست به تحرکات سیاسی و نظامی می زنند که در واقع یک عملیات مقدماتی به شمار می رود.

قنادباشی ادامه داد: خروج بسیاری از نیروهای آمریکایی از پایگاهایشان در عراق و متمرکز کردن آنان در چند پایگاه نشان دهنده نوعی عقب آمریکایی ها در منطقه است که منتها این عقب نشینی به منظور سرپوش گذاشتن بر ضعف هایشان در عراق با جنجال آفرینی همراه بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آمریکایی ها در عرصه عمل از بسیاری از مواضع خود عقب نشینی کرده اند و از بسیاری از پایگاه هایشان خارج شده اند، ابراز کرد: اما در صحنه تبلیغات سعی کرده اند که این عقب نشینی به نوعی دیگر منعکس شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه آمریکایی ها مقصد شوم بسیار مهم دیگری را هم دارند، اظهار کرد: قصد آمریکایی ها تأثیر گذاری بر روند انتخاب نخست وزیر عراق و همچنین کسب رأی اعتماد کابینه آینده است و مقامات آمریکایی خواستار این هستند که عدنان الزرقی که توسط رئیس جمهور عراق معرفی شده است، موفق به تصویب کابینه اش در پارلمان شود.

قنادباشی افزود: آمریکا کوشش می کنند که با جنجال آفرینی نظامی اختلافی را در احزاب عراق به وجود آورد و اعضای پارلمان را از رأی ندادن به عدنان الزرقی که فردی همسو با سیاست های آمریکایی ها است، بترسانند و مرعوب کنند.

وی عنوان کرد: بخش دیگری از مقاصد آمریکا تحرکات نظامی و نقل و انتقالات ادوات نظامی در عراق و تأثیر گذاری آن بر روند زمینه سازی به منظور کسب رأی اعتماد به عدنان الزرقی است که دارای تابعیت دو گانه عراق و آمریکا است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: با همه موارد یاد شده شرایط عراق به گونه ای نیست که آمریکایی ها بتوانند با اینگونه تهدیدات و جنگ آفرینی تبلیغاتی تأثیرات عملی بر روند تحولات این کشور داشته باشند؛ به ویژه آنکه هم اکنون دو مانع بزرگ دیگر بر سر راه آمریکا قرار گرفته است.

قنادباشی اظهار کرد: یکی از موانع بزرگ آمریکا بیماری کرونا است که در شرایط حاضر مانع هر گونه تحرکات نظامی آمریکا خواهد شد؛ با توجه به اینکه بیماری کرونا در آمریکا شیوع پیدا کرده است اگر در عراق دست به عملیات نظامی زده شود طبیعتا مورد انتقاد جهانی قرار می گیرد که مسائل انسانی را نادیده گرفته اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: شرکت های بزرگ آمریکا در معرض ورشکستگی هستند و این مسئله نیز مانع دیگری بر سر راه تحرکات نظامی آمریکا در عراق است.

انتهای پیام/م

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true