×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

در آستانه اربعین اباعبدالله (ع) شاهد بزرگترین سانسور رسانه‌ای هستیم که دلیل این امر بر اساس نظر برخی از کارشناسان اتحاد جهان شیعه و نمایش و انعکاس قدرت شیعیان و جمهوری اسلامی ایران است.

 

 

به گزارش ناب نیوز؛ اربعین سید الشهدا علیه السلام جلوه ویژه ای از نهضت عظیم عاشوراست که روز به روز تجلی پیدا می کند و حضور در این پیاده روی عظیم نشان می دهد که این حرکت منطق و پشتوانه جهانی دارد و شرکت جمعیت بیست میلیونی شیعیان در پیاده روی اربعین حسینی مبین این امر است.

با وقوع این پدیده مهم جهانی که دارای ارزش‌های خبری بسیاری است، انتظار می رود که رسانه ها در نقاط مختلف جهان پیاده روی عظیم اربعین سیدالشهدا علیه السلام را پوشش دهند؛ اما هر ساله چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

از جمله رسالت های یک رسانه بی طرفی آن است و یک رسانه باید به انعکاس دقیق اخبار بپردازد و نباید شفافیت را نادیده بگیرد؛ اما آنچه که از رسانه های مهم دنیا در این راستا شاهد هستیم خلاف این امر است؛ آنان به راحتی بر مهمترین و عظیم ترین حرکت جهان تشیع چشم می بندند و این به معنی بزرگترین سانسور رسانه ای دنیا است.

راهپیمایی اربعین فرصتی است برای اتحاد جهان تشیع

مرتضی غرقی مسئول کانون آموزش رسانه‌های بین‌المللی در گفتگو با خبرنگار ما؛ با اشاره به عدم بازتاب پیاده روی عظیم اربعین در برخی از رسانه ها گفت: این راهپیمایی از جمله بزرگترین راهپیمایی هایی است که با نظم و کمترین هزینه در تاریخ جهان به وقوع می پیوندد.

وی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین حرکتی صد در صد خودجوش و مردمی است، ابراز کرد: این راهپیمایی فرصت بزرگی است که اتحادی را بین تشیع و شیعیان در دنیا ایجاد می کند و می توان گفت راهپیمایی عظیم اربعین قدرت مانور شیعه را در جهان تقویت و قدرت شیعه را در دنیا به رخ دشمنان اسلام و شیعیان کشیده است.

این خبرنگار ارشد صدا و سیما با تأکید بر اینکه شیعیان می تواند با بهره گیری از راهپیمایی عظیم اربعین اهداف خود را پیش ببرند، اظهار کرد: دشمنان اسلام چشم دیدن چنین حرکت عظیم و اتحاد و یکپارچگی را در جهان تشیع ندارند؛ بنابراین طبیعی است که اگر آنها بخواهند به موضوع تبلیغات این راهپیمایی عظیم دامن بزنند و آن را مطرح کنند، قدرت شیعه بیش از آنچه که است، بیان می شود.

هراس رسانه‌های غیر مسلمان از مطرح شدن قدرت شیعیان و جمهوری اسلامی ایران

غرقی افزود: دشمنان اسلام و شیعیان نگرانند که اگر اخبار جهان تشیع و راهپیمایی اربعین را پوشش دهند، در دنیا انعکاس پیدا خواهد کرد و  قدرت شیعه در دنیا مطرح می شود و  به نوعی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دنیا منعکس می شود.

مسئول کانون آموزش رسانه‌های بین‌المللی بیان کرد: کشوری مانند عراق که دشمن ایران در دوران صدام بوده هم اکنون به دوست واقعی جمهوری اسلامی ایران مبدل شده و پیوندهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و … بین دو دولت گسترش پیدا کرده است.

وی با اشاره به حضور شیعیان از کشورهایی چون لندن، واشنگتن، نیویورک، آسیا میانه در پیاده روی اربعین عنوان کرد: فرصتی برای جهان در راهپیمایی اربعین به وجود آمده است که می توان از آن استفاده کرد به این صورت که این ایام را به نام امام حسین علیه السلام و روزی که صلح و ثبات در جهان ایجاد می شود، نامگذاری کرد.

پیاده روی اربعین زمینه ساز ظهور است

این خبرنگار ارشد صدا و سیما ادامه داد: چرا که سیدالشهدا علیه السلام پیام آور صلح و مبارزه با استکبار در دنیا بوده اند و این الگو در دنیا می تواند شکل بگیرد تا بسیاری از مشکلات حل شود.

غرقی افزود: اینکه می گویند در زمان امام مهدی(عج) مردم هیچ مشکلی در خصوص ارتزاق و ارتباط با یکدیگر نخواهند داشت نمونه اش در اربعین قابل مشاهده است؛ مردم هر چه دارند در طبق اخلاص می گذارند و به یکدیگر هدیه می دهند؛ بنابراین می توان گفت پیاده روی اربعین اباعیدالله علیه السلام رشحتی از ظهور امام زمان(عج) است.

مسئول کانون آموزش رسانه‌های بین‌المللی با تأکید بر اینکه دشمنان اسلام دوست ندارند چنین شرایطی را ببینند و علاقمند نیستند که این قدرت برای جهان تشیع ایجاد شود، عنوان کرد: آنان همواره در تلاشند تا راهپیمایی عظیم  اربعین را نادیده بگیرند غافل از آنکه نور خدا را نمی توانند خاموش کنند و هر ساله تعداد زائران پیاده روی اربعین افزایش پیدا می کند.

ضرورت نامگذاری روز اربعین به نام امام حسین(ع) از سوی سازمان ملل

وی ابراز کرد: معتقدم سازمان ملل باید اربعین سیدالشهدا علیه السلام را به عنوان روز تشیع و امام حسین علیه السلام نامگذاری کند؛ چرا که در این روز به میلیون انسان می توان پیامی همراه با معنویت داده شود تا صلح، آرامش و دوستی را در جهان حکمفرما شود.

 این خبرنگار ارشد صدا و سیما در پایان خاطر نشان کرد: غربی ها که مروج تروریسم، نفاق و دورویی در بین کشورهای منطقه و مسلمان هستند باید از پیاده روی اربعین درس بگیرند.

اقتدار شیعیان در راهپیمایی اربعین نشان داده می شود

نبیل حموده خبرنگار شبکه المنار در گفتگو با خبرنگار ما؛ در خصوص بازتاب راهپیمایی عظیم اربعین در رسانه های غیر مسلمان اظهار کرد: آن چه که من به عنوان یک خبرنگار در چند سال اخیر در این رسانه ها شاهد بودم این است که آنان با چند روش راهپیمایی بزرگ عاشقان امام حسین علیه السلام را پوشش داده اند.

وی با بیان اینکه رسانه های سراسرجهان با توجه به تمایلات سیاسی خود به پوشش تجمع عظیم اربعین می پردازند، تصریح کرد: رسانه های از جهت نوع نگاه به سه دسته تقسیم می شوند که دسته اول این رسانه ها، تنها مسیر راهپیمایی اربعین پوشش می دهند.

این فعال رسانه ای با بیان اینکه نگاه این رسانه ها به اربعین تنها یک مراسم مذهبی سالانه شیعه است تشریح کرد: آنها سعی می کنند این راهپیمایی عظیم را در حد کارناوال های مناسبتی و مذهبی تقلیل دهند تا مخاطب غیرشیعی آن را یک مراسم مذهبی صرف ببیند.

وی افزود: با این وجود دسته دیگری از رسانه ها سعی می کنند نگاه جزیی تری به این پدیده داشته باشند و در کنار پوشش خبری به چرایی و سابقه تاریخی آن نیز بپردازند.

حموده دسته سوم رسانه ها را با دید مغرضانه دانست و اظهار داشت: این رسانه ها برای تخریب اهداف والای تجمع اربعین ، بسیار زیرکانه به حاشیه های مرتبط با عاشورا می پردازند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال پرداختن به افرادی که وسایل تیز بر روی بدنشان می زنند و یا نمایش دادن لباس هایی با خون زیاد پوشیده شده اند.

این کارشناس رسانه ای توضیح داد: این رسانه ها با تحریک منفی احساسات مردم، تنفر غیرمستقیم را به بیننده القاء می کنند و با حاشیه اصل موضوع را تحت الشعاع قرار می دهند.

وی بیان کرد: رسانه ای مانند فرانس پرس که به ترویج اسلام هراسی می پردازد سعی می کند مذهب شیعه را مذهبی با تفکری خشن و بر مبنای ریختن خون نشان دهد.

خبرنگار شبکه المنار با بیان اینکه زیر شاخه هایی نیز در این سه دسته بندی وجود دارد گفت: به طور مثال گاهی اوقات مقایسه های دیگری را همانند مقایسه حج به کربلا بدون توجه به تفاوت های این دو صورت می گیرد.

حموده گفت: در رسانه های با مخاطب غیر شیعه مواردی مانند پیاده روی شبانه روزی،لباس مشکی زائرین همچنین پرچم ها و نوع رنگی که درآنها به کار برده اند، خودجوش و مردمی بودن این حرکت عظیم خدمات ارائه شده در آن مانند دوختن کفش ها و یا ماساژ دادن و …. برایشان جالب است و به آن می پردازند.

این خبرنگار با تاکید بر اینکه قدرت نرم شیعه حتی توانسته است تهدیدات سخت داعش را خنثی کرده است، اعلام کرد: وقتی مردم با اصرار تنها با یک ساک و بدون هیچ ترسی به سمت محلی می رود که هر لحظه ممکن است بمیرد این نشان دهنده اقتدار شیعیان است.

انتهای پیام/م

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true