×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش ناب نیوز؛ علیرضا عرب در گفتگو با خبرنگار ما؛ در خصوص تحولات عراق گفت: از وضعیت این کشور مشخص است که نبرد اراده ها بین آمریکا و هم پیمانانش در مقابل گروه های مقاومت در عراق ادامه دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به معرفی «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست وزیر عراق ادامه داد: شواهد نشان می دهد که او قطعا گزینه درجه دوم و سوم مقاومت نبوده است چه برسد به اولویت اول.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر و به خصوص از آگوست و سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی و سپس شروع اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ عرصه عراق بسیار پیچیده شده است، عنوان کرد: در بخش اول ورود اسرائیل به صحنه را شاهد هستیم که در آگوست و سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی حملات اسرائیل به پایگاه های حشد الشعبی در عراق بی سابقه است.

عرب افزود: این اقدام در دو عرصه تحول آفرین است؛ در عرصه نظامی سبب خسارات جانی و مالی برای حشدالشعبی به بار آورد و البته انگیزه آمریکا را جهت ورود به فاز نظامی علیه محور مقاومت افزایش داده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: در عرصه سیاسی این گزاره مطرح شده است که ایران از خاک عراق در جهت جنگ های خود استفاده می کند و این اقدام  خسارات جانی و مالی و حقوقی برای عراق دارد.

وی با بیان اینکه بخش دوم تحولات مربوط به آغاز اعتراضات و اغتشاشات میدانی عراق است، تصریح کرد: گزاره های یاد شده با شروع اعتراضات و اغتشاشات اکتبر ۲۰۱۹ میلادی در میدان ها و شبکه های مجازی و فضای سایبر مطرح ،تشدید و بسیار تقویت شد تا حدی که از سوی رسانه های همسو با آمریکا به عنوان یک مطالبه اصلی معترضین نهادینه شد.

عرب با اشاره به اینکه بخش سوم تحولات مربوط به ورود آمریکا به صحنه با حربه ترور و تحریم است، اظهار کرد: اسرائیل توانست آمریکا را به فاز برخورد نظامی هرچند موردی و محدود با ایران در منطقه به منظور تضعیف مقاومت در منطقه و عراق بکشاند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: رویکرد آمریکایی ها این مسئله بود که باید با دو حربه ترور و تحریم اعتراضات میدانی عراق را شارژ و تقویت می کردند، عنوان کرد: آنان با ترور هدفمند سران نظامی سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را به شهادت رساندند و به پایگاه های کتائب در مرز سوریه (القائم) حمله کردند.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات دیگر آمریکا تحریم مدرج و هدفمند سران سیاسی مقاومت که در دولت عراق حضور دارند به بهانه سرکوب معترضین یا فساد اقتصادی و اداری که این شارژ سیاسی و نظامی نیروهای همسو با آمریکا در عراق و اعتراضات میدانی بود.

عرب بیان کرد: با این راهبرد قرار است که  نیروهای سیاسی مقاومت در نهادهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و نظامی عراق تضعیف و پراکنده شوند و سران نظامی اصلی مقاومت نیز در صورت سرسختی ترور شوند و چنانچه فردی همسو با آمریکایی ها و موافق تضعیف مقاومت است، از سوی آنان تقویت خواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: ترور و تحریم از یک سو و تقویت اعتراضات و اغتشاشات در میدان و مشروعیت منطقه ای، بین المللی و عراقی  بخشیدن به این اعتراضات از سویی دیگر نشانگر یک پلان هدفمند همه جانبه آمریکایی ها علیه گروه های مقاومت در عراق است.

وی انتخاب نخست وزیر تکنوکرات و همسو با آمریکایی ها را بخش چهارم تحولات عراق دانست و ابراز کرد: انتخاب مصطفی الکاظمی نیز در همین راستا قابل ارزیابی است؛ چرا که او قرار است بستر را برای اجرای برنامه ها و راهبردهای آمریکایی ها مساعد کند.

عرب افزود: این در حالی است که او و نیروهای همسو با آمریکا صرفا یک طرف ماجرا هستند و در طرف دیگر گروه های مقاومت عراقی با تمامی ظرفیت های نظامی امنیتی اقتصادی و سیاسی شان صف آرایی کردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان با تأکید بر اینکه در این عرصه قدرت مانور مصطفی الکاظمی هم طبعا محدود خواهد شد، خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر نزاع و کارزار مستمر میان دو جبهه ادامه خواهد داشت البته اگر عادل عبدالمهدی و یا فردی مثل او در مسند نخست وزیری باشد برای مقاومت بهتر بود.

انتهای پیام/م

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true