×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
false

به گزارش ناب نیوز؛ هر ساله شاهد هستیم مقام معظم رهبری با توجه به مسائل و چالش های کشور سال ها را به شعاری مزین می کنند تا مسئولان و دولتمردان بر اساس آن، منشور فعالیت یک ساله کشور را پایه ریزی کنند. چندین ساله متمادی است که با توجه به مشکلات اقتصادی کشور شعار سال ها با محوریت این موضوع نامگذاری می شود.

از جمله مسائل اساسی کشور به منظور مقابله با استعمارگران و تحریم های متعدد اقتصادی دولت های آمریکا و اروپا، توجه و تکیه بر توان داخلی و استفاده حداکثری از پتانسیل های درونی کشور است. در سال ۹۸ رهبر فرزانه انقلاب شعار سال را «رونق تولید» نامگذاری کردند که در این سال شاهد فعالیت ها و اقدامات نهادهای مختلف و واحدهای صنعتی بوده ایم. امسال نیز معظم له شعار سال را «جهش تولید» نامگذاری کردند؛ امری که علاوه بر افزایش تولید موجب تقویت و رشد اشتغال و در نتیجه پیشرفت در اقتصاد ملی کشورمان خواهد شد.

احمد حمزه در گفتگو با خبرنگار ما؛ با بیان اینکه مقام معظم رهبری در چند سال گذشته عنایت و توجه خاصی به مسائل اقتصادی کشور داشته اند، گفت: تمام مسئولان کشور باید تلاش کنند تا بتوانیم زندگی مناسب و مساعدتری را برای مردم فراهم کنیم.

نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایجاد زندگی مناسب برای مردم امکان ندارد مگر با تولید بیشتر؛ منظور این است که زمانی که در کشور شاهد تولیدات باشیم این امر موجب اقتصاد فعال  و پویا خواهد شد و با این نوع اقتصاد می توان زندگی بهتری را برای مردم فراهم کرد و گرنه با شعار اقدامی انجام نمی شود.

تحقق شعار سال در سایه توجه به شرکت های دانش بنیان

وی با تأکید بر اینکه کشورمان در برخی از زمینه ها دارای مزیت های خاص و ویژه ای است، عنوان کرد: شرکت های دانش بنیان از مزیت ها و ارزش افزوده بسیار بالایی برخوردار هستند که باید در این زمینه سرمایه گذاری شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: سرمایه گذاران با حمایت مسئولان باید به سراغ محصولات دانش بنیان بروند چرا که این محصولات می توانند ارزش افزوده بالایی را برای کشور خلق کنند و در نتیجه ثروت بیشتری را برای کشور به ارمغان بیاورند.

حمزه با اشاره به اینکه کشورمان در حوزه معادن بسیار غنی و ثروتمند است، ابراز کرد: ما در عرصه فلزات معدنی نیز پتانسیل بسیار خوبی در اختیار داریم همچنین در مساول دیگری همچون سنگ های ساختمانی و غیر فلزی ظرفیت بسیار بالایی در اختیار داریم.

خلق ثروت با نگاه به پتانسیل های عظیم کشور

وی با تأکید بر اینکه استان کرمان به به بهشت معادن معروف است و در این زمینه باید سرمایه گذاری های بیشتر و بهتر انجام شود، تصریح کرد: حوزه گردشگری کشورمان یکی دیگر از راه های کسب درآمد و ایجاد اشتغال است چرا که ایران اسلامی دارای سابقه تاریخی مناسبی است و جاذبه های طبیعی بسیار خوبی دارد.

نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبیعت بسیار خوبی در کشورمان وجود دارد، تأکید کرد: در حوزه گردشگری با توجه به اینکه یکی از قدیمی ترین کشورهای دنیا محسوب می شویم باید سرمایه گذاری بهتر و بیشتر انجام شود تا به خلق ثروت کمک شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: صنایع مادر و بزرگ دیگری همچون فولاد، خودرو سازی، پتروشیمی و … وجود دارد که می توانیم سرمایه گذاری تا در کنار آن ارزش افزوده بیشتری برای کشورمان خلق کنیم؛ با این اقدامات می توانیم به جهش تولیدی که مد نظر مقام معظم رهبری دست پیدا کنیم تا در اقتصاد کشور و زندگی مردم گشایش شود.

افزایش ظرفیت تولید در سال گذشته

علی اسدی کرم در گفتگو با خبرنگار ما؛ با تأکید بر اینکه در سال رونق تولید شاهد دستاوردهای خوبی در کشور بوده ایم، گفت: بسیاری از صنایع کوچک، متوسط و بزرگ که در چند سال گذشته تعطیل بوده و یا با ظرفیت تولید بسیار پائین فعالیت می کردند در سال گذشته توانستند با ظرفیت مناسب تولید خود را بالا ببرند.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال گذشته بسیاری از پروژه های نیمه تعطیل و تعطیل آغاز به فعالیت کردند، تصریح کرد: در کمیسیون صنایع و معادن گزارشات متعددی به صورت هفتگی و ماهیانه از قسمت های مختلف واحدهای تولیدی ارائه می شد که این اطلاعات بسیار نوید بخش بود که ما می توانیم تولید را در کشور رونق دهیم.

وی با اشاره به مشکلات و مسائل داخلی و خارجی کشور در سال گذشته عنوان کرد: مسئله تولید موضوعی اساسی بود که توانست برخی از مشکلات کشور را به عنوان توجه به زیر ساخت ها مطرح کند.

در سال جاری در کنار افزایش تولید باید کیفیت را مد نظر قرار داد

اسدی کرم اظهار کرد: در استان کرمان و شهرستان شهربابک با توجه به ظرفیت مناسب معادن استان در جهت ارز آوری و ایجاد اشتغال اقدام کردیم و می توان گفت که حداقل ۵۰ درصد فعالیت ها و برناه ها به حرکت در آمده است که چنانچه این فعالیت ها ادمه پیدا کند مشکلات بیکاری در حوزه شهرستان کم خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: در سال رونق تولید خارج از شعارهایی که داده شد اتفاقات بسیاری در این سال رخ داد و در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است باید قدرتمندانه حرکت خود را انجام دهیم.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در سطح کشور ابراز کرد: اگر مسائل اقتصادی در سال های گذشته اتفاق نیافتاده بود بعید بود با توجه به زیر ساخت ها از عهده کنترل این ویروس بر آیم.

وی اظهار کرد: گذر از این بیماری با توجه به زیر ساخت های فراهم شده سخت نیست و با تلاش تمامی مسئولان، دست اندرکاران و آحاد مردم گذر از این مرحله سخت نخواهد بود.

اسدی کرم تأکید کرد: چنانچه در سال جاری با عنوان «جهش تولید» به اندازه آنچه که در سال گذشته به نام«رونق تولید» فعالیت انجام شود و کیفیت تولیدات مد نظر قرار گیرد در سال آینده مشکلی رخ نخواهد داد؛ همچنین اگر روند تولید با قدرت و صلابت بیشتر ادامه پیدا کند بسیار امیدوار هستیم که مشکلات داخل کشور حل خواهد شد.

حسین امیری خامکانی در گفتگو با خبرنگار ما؛ گفت: چندین سال است که رهبر فرزانه انقلاب شعار سال را بر محور مسائل اقتصادی انتخاب می کنند. این نامگذاری ها بیانگر استراتژی و سیاست گذاری ملی است.

شانس موفقیت بیشتر در کشور با مطرح کردن هدف ملی/ تولید در کشور نهادینه شده است

وی با بیان اینکه با توجه به ساختار حکومتی و اجرایی کشور چنانچه یک هدف به صورت ملی مطرح شود، شانس موفقیت بیشتر خواهد بود، تصریح کرد: در چند سال گذشته شاهد توسعه بسیاری از پروژه های تولیدی و به طبع آن ایجاد اشتغال بوده ایم.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان ابراز کرد: برای کشوری که چندین سال با تحریم، جنگ نفت و جنگ اقتصادی مواجه است، کشوری که نفت در اداره آن نقش کلیدی ایفا می کند؛ اما امروز استوار است و شاهد هستیم که قفسه های فروشگاه های کوچک و بزرگ در سطح کشور پر از کالاهای مورد نیاز مردم است.

نماینده مردم زرند و کوهبنان با تأکید بر اینکه مسائل یاد شده بیانگر این است که تولید در کشور نهادیه شده است، ابراز کرد: همتی ملی در تولید و ایجاد اشتغال به وجود آمده است؛ شرکت های مختلفی تشکیل شده و یا در حال شکل گیری هستند.

فرصت طلبان و سودجویان باید شدیدا محاکمه شوند

امیری خامکانی افزود: محصولات صد در صد ایرانی تولید می شود و یا با وارد کردن مواد اولیه تولید جریان دارد. این اعتماد در بین مردم به وجود آورده است.

وی  بیان کرد: شما این اعتماد را در مقایسه رفتار مردم ایران با بسیاری از کشورها در همین جریان بیماری کرونا در فروشگاهها مشاهده می کنید. البته اینکه  برخی اقلام همچون ماسک و مواد ضدعفونی کننده کمیاب می شود در همه کشورها از جمله ایران کمیاب می شود.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در شرایط عادی مصرف به گونه ای است که تولید کننده و توزیع کننده از نظر اقتصادی و بر اساس نیاز بازار تولید را انجام می دهند؛ اما با افزایش ناگهانی تقاضا، غافلگیر می شوند و البته جدای از این مسئله، فرصت طلبان و سودجویان در این زمینه باید محاکمه شدید شوند.

کالای داخلی باید بر اساس ذائقه مردم و قابل رقابت با کالاهای خارجی باشد

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان اظهار کرد: در گذشته که با این شرایط مواجه شدیم؛ مردم دیدند هر چه که تمام می شود در قفسه های فروشگاه های کشور سریعا جایگزین می شد که گفتنی است این کالاها تماما وارداتی نبوده است.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه معتقدم تولید در کشور نهادینه شده است، گفت: شعار امسال «جهش تولید» است و باید یک حرکت جهشی ایجاد شود تا بتواند تولید را از نظر کمی، کیفی و تنوع بخشی توسعه دهد؛ به این معنی که باید آنچه را که داریم بیشتر و بهتر تولید کنیم تا رقابت پذیر شود.

امیری خامکانی تأکید کرد: کالاهای تولیدی داخلی باید بر اساس نیاز حداکثری مردم و مطابق با ذائقه و سلیقه آنها که قابل رقابت با کالاهای خارجی باشد، تولید شود؛  از نظر تنوع بخشی هم آنچه که هنوز باید وارد شود فضایی ایجاد شود که در داخل تولید شود البته باید موانع و چالش های پیش رو را در این زمینه برطرف کرد؛ چالش اصلی مواردی است که طی سال های گذشته گفته شده است که باید اصلاح شود.

لازمه جهش تولید؛ اصلاحات اساسی در سیستم بانکی و برنامه و بودجه کشور است/ ضرورت توجه به واسطه گری در زمینه تولید و توزیع کشور

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز سال گذشته در روز اول فروردین در حرم مطهر رضوی بر این مهم تأکید داشتند و امسال نیز در سخنان لحظه تحویل سال مجددا بر اصلاحات اقتصادی تأکید کردند.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اصلاحات اساسی در سیستم بانکی، برنامه و بودجه کشور در فضای کسب و کار لازمه جهش تولید است، تصریح کرد: باید فکر اساسی برای واسطه گری در زمینه تولید و توزیع کشور انجام شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان بیان کرد: متأسفانه در سیستم تولید و توزیع کشور واسطه گری از مراجعه اولیه تولید کنندگان از لحظه اخذ مجوز و گرفتن زمین و زیر ساخت ها تا تولید و توزیع محصولات وجود دارد.

واسطه گری در کاهش رقابت پذیری تولیدات داخلی اثر می گذارد

نماینده مردم کوهبنان و زرند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین ایام بیماری کرونا با مسائلی مواجه شدیم که علاوه بر خلاف اصلی مثالی از  واسطه گری را عیان کرد یک گالن آب به اسم ماده ضد عفونی کننده از فردی به اسم تولید کننده به قیمت ۸۰۰ هزار تومان خریداری می شود و با چند واسطه نهایتا با قیمت ۲ میلیون تومان به دست مصرف کننده می رسد.

امیری خامکانی افزود: این مسئله نشان می دهد که واسطه گری در کیفیت و قیمت کالاها اثر گذار است و این اثرگذاری سبب می شود که رقابت پذیری کالای تولید داخل با کالاهای وارداتی حتی در داخل کشور کم شود و انگیزه مصرف کالاهای تولید داخل در مردم کاهش یابد و  این کاهش مصرف تولیدات داخل سبب ضرر و زیان به واحدهای تولیدی و کاهش گردش مالی آنان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی تولید و اشتغال در کشور رونق نمی‌گیرد، اظهار کرد:  فضای کسب و کار باید تسهیل و  روان شود و در این فضا واسطه‌گری، رشوه و مافیا نباید وجود داشته باشد.

لزوم در خدمت بودن سیستم بانکی برای تحقق جهش تولید/ با وام های سود بالا جهش تولید محقق نمی شود

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز جوانان تحصیلکرده و صاحب فکر و اندیشه یک شرکت دانش بنیان راه اندازی می کنند؛ اما آنان نباید برای گرفتن پروژه و یا فروش محصول خود با مافیا مواجه شوند؛ مافیایی که انحصار ایجاد می کند، منجر به تعطیلی شرکت و واحدهای تولیدی می شود  و یا افزایش قیمت کالا و خدمات را ایجاد می کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان تأکید کرد: برای جهش تولید سیستم بانکی باید در بست در خدمت تولید قرار گیرد. باید در سود تسهیلات تولید، نحوه پرداخت و دریافت اقساط حتما اصلاحاتی انجام شود. با وام های ۲۰،۱۸ و ۳۰ درصد جهش تولید انجام نمی شود.

امیری خامکانی گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا شرکت های تأمین منابع مالی برای تولید باید سپرده‌های خرد و کوچک و بزرگ مردم را به دست گیرند و به سمت تولید و بازار سرمایه سوق دهند؛ چرا که این یک روش برد برد است.

تحقق جهش تولید با اراده ملی قوای سه گانه و تمامی دستگاه ها

وی ادامه داد: سپرده‌های مردم که برای آینده نگری فرزندان خود در بانک ها سپرده می شود؛ با تورم سالانه و با کاهش ارزش پول ملی ارزش خود را از دست می دهد و این سپرده گذاران هم تخصصی در تولید و بورس ندارند و بانکها هم بنگاه داری را بلد نیستند و نمی توانند ارزش افزوده ایجاد کنند و اگر هم ایجاد شود به سپرده گذاران نمی‌رسد.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید نهادهای تأمین منابع تولید با اعتماد مردم و از سپرده‌های مردم شکل گیرد و منابع مردمی به سمت تولید سوق داده شود؛ واردات بی‌رویه و غیرضرور هم یک چالش دیگر است که در این شرایط تحریمی که سیستم بانکی در ارتباط با دنیا مشکل دارد؛گاهی واردات توجیه بردار می شود.

نائب رئیس کمیسیون انرژی با تأکید بر اینکه واردات باید مدیریت و به سمت کالاهایی که تولید داخلی ندارند، سوق داده شود، خاطر نشان کرد: اراده ملی از قوای سه گانه و تمامی دستگاه ها مورد نیاز است تا جهش تولید به وجود آید و این مهم چنانچه در تولید کنندگان، مجوزه دهندگان و مصرف کنندگان به وجود آید جهش تولید عملی خواهد شد.

شهباز حسن پور در گفتگو با خبرنگار ما؛ گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال منشوری است برای یک سال که کارگزاران و مسئولان باید مد نظر قرار دهند.

«جهش تولید» مسئولیت ما را در استان چند برابر می کند

وی با بیان اینکه در سال رونق تولید اقدامات خوب و مناسبی اتخاذ و انجام شد، تصریح کرد: در سال گذشته استان کرمان در راستای تبیین شعار سال گل کاشت و پروژه های زیادی در این زمینه افتتاح شد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه «جهش تولید» مسئولیت ما را در استان پهناور کرمان چند برابر خواهد کرد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در بودجه از مباحث نفتی فاصله خواهیم گرفت، یکی از جایگزین هایی که باید مد نظر قرار دهیم، عرصه کشاورزی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر خلاف آنکه همگان احساس می کنند که استان کرمان، استانی خشک و کویری است؛ اما به همت فرزندان این خطه، اولین استان در بخش های مختلف کشاورزی به شمار می آید به گونه ای که قریب به ۷۰ درصد کل پسته ایران در استان کرمان تولید می شود که می تواند ارز آوری داشته باشد.

کرمان توانایی پیش قراول بودن در عرصه تولید را دارد

حسن پور افزود: ۲۵ درصد مرکبات کشور از استان کرمان تأمین می شود که کمتر به این مسائل پرداخته شده است؛ همچنین استان در زمینه خرما و گردو رتبه اول را دارد و در ده ها فاکتور دیگر نیز حائز رتبه اول است.

وی با تأکید بر اینکه در سال ۹۹ در زمینه جهش تولید بخش کشاورزی تمامی دست اندرکاران باید اهتمام جدی داشته باشند، عنوان کرد: در زمینه معادن نیز خوشبختانه استان کرمان ظرفیت بسیار خوبی دارد و کارهای مناسبی در دستور کار است.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در سال ۹۹، سال«جهش تولید» پیگیر این مسئله خواهیم بود که استان کرمان در تمامی عرصه های علمی، دانشگاهی، حوزوی و … جهش خوبی داشته باشد.

رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان کرمان باید جهش بسیار بهتری در عرصه مسائل فرهنگی داشته باشد و استان می تواند در تمامی زمینه ها پیش قراول تولید باشد، خاطر نشان کرد: امسال باید در زمینه فرش استان کارهای بیشتری باید انجام شود همان گونه که گلیم شیریکی پیچ سیرجان ثبت جهانی است و انتظار می رود که در راستای صادرات از همه ظرفیت های استان استفاده شود.

تنها راه برون رفت از چالش های کشور استفاده از منابع داخلی است

یحیی کمالی پور در گفتگو با خبرنگار ما؛گفت: از جمله چالش های فرا روی کشورمان طی سالیان اخیر، مسائل اقتصادی و معیشتی مردم است و هر چه پیش می رویم تنگناها و حصارهای دشمن به مراتب بیشتر می شود به گونه ای که اقتصاد ایران را تحریم کرده اند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چنین شرایطی تنها راه برون رفت از این چالش ها، گرفتاری ها و کاهش آلام مردم استفاده سرشار از منابع داخلی است.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی ۸ درصد منابع دنیا را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: امروزه درصد کمی از منابع کشورمان را مورد استفاده قرار داده ایم؛ چندین سال است که مقام معظم رهبری شعار سال را بر اساس مسائل اقتصادی نامگذاری کرده اند که این امر بیانگر این موضوع است که باید به اقتصاد داخلی کشورمان توجه شود.

شعار سال تکمیل کننده تمامی فرمایشات رهبری در عرصه اقتصاد کشور است

نائب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سال گذشته سال رونق تولید اقداماتی انجام شد و چرخه صنعت و معدن به حرکت درآمد؛ فعالیت های سال گذشته شروع خوبی بود اما تکمیل کننده نبود.

کمالی پور با تأکید بر اینکه شعار امسال تکمیل کننده سایر فرمایشات رهبری در عرصه اقتصاد کشور است، خاطر نشان کرد: از سوی دیگر جهش تولید به این معنا است که ما راهی نداریم جز آنکه تولیدات خود را افزایش و سرعت بخشیم و حرکت اقتصادی کشورمان را با اتکا به توان داخلی و متخصصان خود پیش ببریم.

وی در پایان عنوان کرد: تنها راه نجات و ایستادگی کشور در گرو این است که از منابع داخلی می توانیم جهشی که مد نظر است را کسب کنیم.

انتهای پیام/م

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true