×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
false

به گزارش ناب نیوز؛ مهدی رجبی زاده در گفتگو با خبرنگار ما؛ با بیان اینکه در همه جوامع یکی از موضوعات اصلی مدیریت بارش و روان آب ها به منظور تأمین آب شرب و کشاورزی است، گفت: زمانی که بارندگی به صورت برف و باران اتفاق می افتد؛ این آب منبع اصلی تأمین آب در کره زمین خواهد بود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان ادامه داد: آب حاصل از بارندگی می تواند به صورت آب های سطحی، منابع آب زیر زمینی مانند چاه ها، قنوات و چشمه سارها خود را نشان دهد و لازمه این کار این است که زمانی که بارشی اتفاق می افتد این بارش بتواند امکان نفوذ به زمین را داشته باشد.

عدم مدیریت بارش موجب تخریب پوشش گیاهی می شود

وی افزود: زمانی که آب به زمین نفوذ پیدا می کند خاک آن اشباع  می شود یا به اعماق زمین می رود و جریان های زیر زمینی آب را تشکیل می دهد و یا به صورت سطحی همانند رودخانه عمل می کند.

رجبی زاده تصریح کرد: زمانی که ما نتوانیم بارش را مدیریت کنیم که عمده دلیل آن غیر از مسائل طبیعی و توپوگرافی در دنیای امروز مسئله تخریب پوشش گیاهی و لخت شدن سطح خاک است که این مسئله به این معنا است که وقتی بارندگی اتفاق می افتد و به ویژه زمانی که باران به زمین برخورد می کند، قطرات باران موجب شسته شدن خاک با ارزش می شود و این امر سبب بروز جریان های سیلابی خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان بیان کرد: این امر به این معنا است که ما خاک با ارزش خود را از دست می دهیم ضمن آنکه بارندگی فرصت نفوذ آب را به سفره های آب زیر زمینی پیدا می کند و این امر موجب می شود که جریان های سیلابی از دست ما خارج شده و موجب وقوع سیل خواهد شد.

ارزش بارندگی و استفاده از روان آب ها ارزش بالایی در استان کرمان دارد/ بیلان منهای ۸۰۰ میلیون متر مکعب سفره های آب زیر زمینی استان

این مقام مسئول افزود: فعالیتی که باید انجام شود این است که باید کلیه عملیات هایی که منجر به حفظ منابع طبیعی و پوشش سبز می شود که شاخص آن انجام عملیات های مختلف آبخیزداری است، اتخاذ شود.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی سالانه در استان کرمان ۱۲۵ میلیمتر است، اظهار کرد: این میزان نصف بارندگی کشور است و می توان گفت استان کرمان، استانی خشک و در برخی از نقاط فراخشک است؛ بنابراین ارزش بارندگی و استفاده از بارش ها و روان آب ها در استان کرمان از ارزش بالایی برخوردار است.

رجبی زاده با بیان اینکه عمده منابع آبی مورد استفاده در استان از منابع آب زیر زمینی است، عنوان کرد: میزان برداشت ما از منابع آب زیر زمینی در ۴۰ سال اخیر بالا رفته است به گونه ای که بیلان سفره های آب زیر مینی منهای ۸۰۰ میلیون متر مکعب است؛ به این معنا که ما امروزه ۸۰۰ میلیون متر مکعب بیش از سقف تعادل سفره ها آب برداشت کرده ایم.

انجام عملیات آبخیزداری در شمال استان در سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان ادامه داد: تنها اقدامی که باید مد نظر قرار گیرد این است که بارش ها را مدیریت کنیم و ما این کار را از طریق عملیات های مختلف آبخیزداری انجام می دهیم به این معنا که با کاهش سرعت روان آب ها امکان نفوذ آب را به سفره های زیر زمینی فراهم کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مساحت شمال استان کرمان ۱۴٫۵ میلیون هکتار است، گفت: منظور از حوزه آبخیزداری در این سطح تمامی شهرها، روستاها و اراضی کشاورزی است که می توان گفت مساحت حوزه آبخیز که ما باید در آن فعالیت کنیم حدود ۱۰٫۵ میلیون هکتار برآورده شده است.

وی افزود: تا به امروز در سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار فعالیت های مختلف آبخیزداری اعم از احداث بندهای سنگی ملاتی، بندهای خاکی، پروژه های پخش سیلاب را انجام داده ایم و این مسئله بدان معنا است که ما تقریبا تاکنون  فقط در ۱۲٫۵ درصد از سطح یاد شده کار کرده ایم و بر روی ۸۷٫۵ درصد سطح آبخیز شمال استان کرمان هنوز نتوانسته ایم اقداماتی انجام دهیم که دلیل عمده آن مباحث اعتباری و مالی است.

احداث ۸ هزار سازه مختلف آبخیزداری در شمال استان/ بارندگی ۱۴۵ میلیمتری در سال زارعی جاری استان

رجبی زاده ابراز کرد: تاکنون ۸ هزار سازه مختلف آبخیزداری در مناطق مختلف استان و در سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار احداث شده است و این سازه ها سرعت حرکت آب را بر روی زمین کاهش می دهند تا با این امر سفره آب زیر زمینی تغذیه شود و از سوی دیگر رسوب کنترل می شود بر همین اساس پوشش گیاهی خود به خود احیا خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان بیان کرد: در سال زراعی جاری بر اساس آمار میزان بارندگی  145 میلیمتر گزارش شده است که نسبت به میانگین سالانه ۱۶ درصد افزایش داشته ایم که این مسئله جای امیدواری دارد.

وی با اشاره به اینکه حجم کل بارش در شمال استان ۲۱ میلیارد متر مکعب برآورد شده است، گفت: از این حجم بارش ۴ میلیارد متر مکعب به روان آب تبدیل و بقیه آن به دلیل تبخیر از دست خارج می شود؛ بنابراین مدیریت ما در سطح ۴ میلیارد متر مکعب است.

مدیریت ۱۰ درصد روان آب ها در سال زراعی جاری

این مقام مسئول اظهار کرد: در سال زارعی جاری با استفاده از سازه های احداثی توانسته ایم از ۴ میلیارد متر مکعب، ۴۰۰ میلیون متر مکعب را مدیریت کنیم  و سازه ها در چند نوبت بارندگی آبگیری شده اند.

رجبی زاده با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد روان آب ها را توانسته ایم مدیریت کنیم، گفت: برآورده های ما نشان می دهد که با توجه به خاک مناطق مختلف استان در طول سال زراعی جاری توانسته ایم ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب به سفره های آب زیر زمینی با انجام عملیات مختلف آبخیزداری با استفاده از ۸ هزار سازه بفرستیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با تأکید بر اینکه تاکنون توانسته ایم حدود ۱۳ درصد حوزه آبخیز شمال استان را تأمین کنیم، تصریح کرد: برآوردهای کارشناسی ما نشان می دهد که اگر بتوانیم کل سطح آبخیز را در مساحت یاد شده ۱۰٫۵ میلیون هکتار تحت پوشش عملیات قرار دهیم این کار را می توانیم با حداقل میانگین بارندگی در استان انجام دهیم و با این امر می توانیم ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب به سفره های آب زیر زمینی با اجرای عملیات های مختلف آبخیزداری و حفظ پوشش گیاهی مجددا به زمین برگردانیم.

برطرف شدن نیاز منابع آبی استان کرمان در گرو تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار

این مقام مسئول ادامه داد: ۳۰۰ میلیون متر مکعب باقی مانده را نیز می توانیم با صرفه جویی و مصرف درست تأمین کنیم؛ به طور کلی بخش عمده ای از کمبود منابع آبی استان با انجام عملیات های مختلف آبخیزداری برطرف خواهد شد.

رجبی زاده با اشاره به مطلب فوق در پایان خاطر نشان کرد: انجام عملیات های آبخیزداری به منظور برطرف کردن منابع آبی استان با تخصیص اعتبار ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان برای یک دوره ده ساله عملیاتی خواهد شد که با این امر می توانیم تا حد بسیار بالایی حیات آبی استان را تضمین کنیم.

انتهای پیام/م

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true