×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

احمد شیخ بهایی گفت: در روایات آمده است که اگر ماه رمضان بگذرد و خداوند بنده ای را نیامرزیده باشد، دیگر هیچ امیدی نیست مگر آنکه روز عرفه را درک کند.

به گزارش ناب نیوز؛ حجت الاسلام و المسلمین احمد شیخ بهایی در گفتگو با خبرنگار ما؛ با اشاره به اینکه روز عرفه، روز نهم ذی الحجه و آغاز اعمال حج است، گفت: در این روز کسانی که زائر خانه خدا می شوند زمانی که به مکه می رسند ابتدا اعمال خود را انجام می دهند و سپس در در روز عرفه اعمال حج آنها شروع می شود که حجاج قبل از آن مُحرِم می شوند و به صحرای عرفات می روند.
استاد درس خارج فقه در کرمان ادامه داد: شروع اعمال حج از زوال ظهر روز عرفه شروع می شود در عرفات توقف می کنند و سپس شب به مَشعر می روند و صبح بعد به سمت صحرای منا برای انجام قربانی حرکت کرده و بعد از آن رمی جمرات را انجام می دهند.
وی بیان کرد: در روایات آمده است که اگر ماه رمضان بگذرد و خداوند بنده ای را نیامرزیده باشد، دیگر هیچ امیدی نیست مگر آنکه روز عرفه را درک کند؛ در این روز خداوند بنده های خود را به عبادت و اطاعت از خود دعوت کرده است و سفره احسان و جود خود را گسترانیده و همگان را مورد رحمت خود قرار می دهد.
این استاد حوزه با تأکید بر اینکه شیطان در روز عرفه حقیرترین و خوارترین زمان خود را می گذراند و از همه زمان ها بسیار خشمگین تر می شود، اظهار کرد: در این روز شیطان می بیند که مردم تمام زحمات او را با دعا و توبه به باد می دهند و به سوی خداوند متعال بر می گردند و خداوند متعال نیز آنها را مورد مغفرت خود قرار می دهد.
حجت الاسلام و المسلمین شیخ بهایی ابراز کرد: در روایت از امام زین العابدین علیه السلام آمده است که فردی در روز عرفه از مردم درخواست کمک می کرد؛ حضرت فرمودند وای بر تو که از غیر خدا درخواست می کنی؛ در این روز امید می رود که حتی جنین در رحم مادر نیز شامل فضل خداوند شود.
استاد درس خارج فقه در کرمان بیان کرد: انجام غسل، زیارت امام حسین علیه السلام در روز عرفه بسیار مورد تأکید است که زیارت سیدالشهدا علیه السلام در این روز برابر است با هزار حج و جهاد و حتی بالاتر از آن گفته شده است.
وی با بیان اینکه خداوند در روز عرفه، ابتدا نظر می کند به زائران امام حسین علیه السلام و بعد به حاضرین در صحرای عرفات عنوان کرد: گرفتن روزه در روز عرفه مستحب عنوان شده و همچنین آمده است که در روز عرفه بعد از نماز ظهر و عصر، دو رکعت نماز خوانده شود که در رکعت اول بعد از حمد سوره توحید و در رکعت دوم بعد از قرائت سوره حمد، سوره کافرون خوانده شود و سپس انسان به گناهان خود نزد خداوند اعتراف کند.
این استاد حوزه گفت: توصیه شده است که در این روز نماز حضرت امیر المؤمنین به جا آورده شود؛ کیفیت این نماز به این صورت است که  اين نماز چهار ركعت (۲ نماز دو رکعتی) است و در هر ركعت يك بار سوره حمد و پنجاه بار سوره توحید قرائت و سپس تسبیحات که در مفاتیح الجنان آمده، به جا آورده شود.
حجت الاسلام و المسلمین شیخ بهایی خاطر نشان کرد: در روز عرفه دعای امام سجاد علیه السلام که در صحیفه سجادیه آمده است و همچنین دعای امام حسین علیه السلام در این روز خوانده می شود؛ دعای روز عرفه سرشار از حمد و ثنا پروردگار است و لذا این روز و این دعا را باید قدر دانست.
انتهای پیام/م

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true