×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش ناب نیوز؛ محمود بابایی در گفتگو با خبرنگار ما؛ در خصوص شرایط کنونی آمریکا و کشورهای غربی گفت: پس از آنکه اتحادیه جماهیر شوروی و بلوک غرب با چالش مواجه شد؛ در پایان قرن بیستم فرو پاشید و تحلیلگران بین الملل تصور می کردند که ایالات متحده آمریکا به عنوان هژمونی و قدرت تک می تواند نظام بین الملل را مدیریت کند.

استادیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه فضای لازم فراهم شد تا آنکه نظام بین الملل یک دوره هژمونی را پشت سر بگذارد، تصریح کرد: در سال های ابتدایی قرن بیست و یک و سال ۲۰۰۱ مسائلی رخ داد که حدس و گمان یاد شده را تقویت می کرد.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: فرو پاشی برج های دوقلو، حضور نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا از جمله اتفاقات مهم در جهان محسوب می شود که در ذهنیت ژئوپولیتک جهان تک قطبی بودن قدرت آمریکا تقویت شد؛ در حالی که اگر به اصل مسئله دقت شود، مشاهده خواهیم کرد پیش فرض های و مبانی نظری نظام سرمایه داری با مشکلات متعدد مواجه است.

وی افزود: مطالعه تاریخ روابط بین الملل در دهه های اخیر در خصوص مفاهیم استعمار کلاسیک، استعمار نو و فرا استعمار به خوبی نشان می دهد که دیدگاه و ایدئولوژی غربی که مبنای سرمایه داری داشته با چالش های جدی مواجه شده است که در برهه های مختلف تلاش کرده که خود را با شرایط وفق دهد.

بابایی ابراز کرد: استعمار کلاسیک به حضور مستقیم کشورهای خارجی و مستعمره مربوط می شد که وقتی با چالش های حضوری مردمی و اعتراضات بومی مواجه شد؛ تغییر چهره داد و به شکل دولت های دست نشانده، مدیریت مناطق مستعمره را به دست گرفت که این مسئله انطباق با شرایط بود.

استادیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اینکه استعمار فرا نو، فراتر از دولت دست نشانده است، عنوان کرد: در این نوع استعمار، افرادی کاملا مردم نما حاکم می شوند در حالی که ذهن و فکر آنها دغدغه مردم نیست و آنان دغدغه استعمارگران را دارند.

این کارشناس روابط بین الملل با تأکید بر اینکه ساختار کنونی غرب تاکنون با چالش های متفاوت مواجه شده است، اظهار کرد: برگ برنده لیبرالیسم و نظام لیبرال دموکراتیک نسبت به مارکسیسم این بوده است که تا کنون توانسته اند خود را با شرایط وفق دهند.

وی ادامه داد: چالش اخیری که غرب با آن مواجه شده است این است که بسیار سخت می تواند از نظام سرمایه داری و لیبرال دموکراسی سالم بیرون در آید و خود را نجات دهد؛ علت این امر آن است که این نظام با مشکل بحران هویت و ماهیت مواجه شده است.

بابایی با بیان اینکه هویت بیشتر به جنبه درونی و نرم افزاری بر می گردد، عنوان کرد: اگر غربی ها می گفتند دموکراسی مردم هستند که حکومت می کنند، آیا الان مردم هستند که حکومت می کنند یا رسانه ها؛ این چالش مردم را دچار بحران هویت کرده است.

استادیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: شعار برابری از قرن ۱۸ در غرب پا گرفت و فراگیر شد و پس از انقلاب فرانسه مشاهده می کنیم که این چالش ذهنی برای مردم ایجاد شده است که آیا این نوع حکومت ابزار برابری و برادری شده است یا نه؛ در حالی که واقعیت برابری را به مردم نشان می دهد.

این کارشناس روابط بین الملل ابراز کرد: زمانی که مردم با واقعیت که مواجه می شوند؛ مشاهده می کنیم که واقعیت اینگونه نیست و این مسئله مهمترین چالش ساختار اجتماعی و سیاسی است که در غرب و به ویژه در آمریکا در چند ماه اخیر با آن مواجه بوده اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، نماد بارز سرمایه داری محسوب می شود به این معنی که او سرمایه داری با روتوش بسیار پائین است که می توان چهره نظام سرمایه داری را از الفاظ، عبارات و حرکات رئیس جمهور آمریکا دید.

انتهای پیام/م

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true