×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش ناب نیوز؛ نگاهی کارشناسانه اما گذرا به سبک و اصول معماری به کار گرفته شده در طراحی بنای جدید  شهرداری‌کرمان نشان می دهد علی رغم توجه ویژه دستگاههای مسئول از جمله وزارت راه و شهرسازی به رعایت اصول معماری دوران اسلامی در طراحی و احداث بناهای دولتی(عمومی) کم‌توجهی محسوس اعمار گردیده است.

به کارگیری سبک و اصول معماری دوران اسلامی در طراحی بناهای عمومی نقش ارزنده‌ای در الگو سازی و ترویج معماری اسلامی را عهده‌دار است برای روشن شدن این مطلب لازم است به نظرات برخی از بزرگان و اندیشمندان هنر معماری در ایران اشاره کرد.

دکتر نقره کار عضو هیئت علمی دانشکده  معماری دانشگاه علم و صنعت واژه  معماری دوران اسلامی را جایگزین معماری اسلامی قرار داده و مهمترین ویژگی معماری دوران اسلام را بسترسازی سیر انسان از کثرت به وحدت عنوان می‌کند و یادآور می‌شود که این معماری از بعد هنری ساختار جهانی و فراتر از زمان و مکان دارد، او بر این باور است که بسترسازی سیر انسان از کثرت به وحدت مهمترین ویژگی بارز معماری دوران اسلامی است.

 معماری دوران اسلامی علاوه بر ظاهر زیبا، باطنی عمیق، انسانی و با صفا دارد؛  همچنین معماری این دوره ضمن رعایت دستاوردهای علوم تجربی با روح و دل انگیز است؛ با این معنا است که حس، عقل و روح را تغذیه می کند. اصل عنصر فضا در معماری دوران اسلامی محل حضور انسان است و سایر عناصر نظیر بدنه ها و اجزای ساختمان بر مبنای آن هویت می یابند برای روشن شدن مطلب بهتر است به برخی دیگر ویژگی های معماری دوران اسلامی و مقایسه آن با آنچه که در طراحی معماری ساختمان شهرداری به کار گرفته شده بپردازیم.

  1. یکی از ویژگی های معماری دوران اسلامی این است که فضا ها بر حسب کارکردشان درجه بندی و طراحی می شوند؛ فضاهای اداری شهرداری فارغ از عملکردشان بسیار وسیع و باز است که بعضاً تنها با جدا کننده شیشه ای از فضای خارج (محل عبور و مرور مراجعه‌کنندگان) طراحی شده‌اند، معمولاً در چنین فضاهایی تمرکز و انجام خدمات اداری بسیار مشکل است. در هنر معماری توجه به مقیاس انسانی در طراحی فضاهای یک اصل است راهروهای پیچ در پیچ و باریک محل اتصال فضای بسیار وسیع میانی برای رسیدن به یک واحد اداری(مثلاً املاک)  نمایانگر عدم رعایت مقیاس انسانی است. در مجموع فضاهای طراحی شده هیچگونه تناسبی از نظر مقیاس انسانی با عملکرد ندارند.
  2. پرهیز از جانمایی و طراحی فضاهای بیهوده؛ عدم رعایت تناسب بین عملکرد فضا و تطبیق آن با مقیاس های انسانی در طراحی موجب می گردد تا فضاهای بلا استفاده و بیهوده به وجود آیند. در طراحی معماری ساختمان شهرداری از فضای ورودی آن تا فضای اداری این عدم تناسب کاملاً مشهود است. ایجاد فضاهای بیهوده در طراحی نه تنها از زیبایی،  کارکرد و دیگر مسائل  می کاهد بلکه نمونه بارزی از اتلاف سرمایه است.
  3. در هنر معماری دوران اسلامی استفاده از اندازه خاص در پلان و حجم به نام پیمون که کلمه معادل آن مدول است بسیار متداول بوده است. اصولاً استفاده از پیمون که بر مبنای کار کرد مقیاس انسانی در نظر گرفته می‌شود در آفرینش زیبایی و جلوگیری از ایجاد فضاهای بیهوده بسیار حائز اهمیت است. برای مثال اگر فضای لازم برای انجام خدمت یک نفر کارمند به عنوان مدول در نظر گرفته شود برای طراحی فضاهای دیگر می توان مضربی از آن را مورد توجه قرار داد که در مجموع رعایت تناسبات در آفرینش فضای زیبا و کارکردی نقش موثر را عهده دار است.
  4. رعایت اصول کاهش مصرف انرژی؛ امروز با بروز مشکلات فراوان زیست محیطی توجه ویژه به استفاده از مصالح و فناوری های خاص در طراحی معماری و ساخت بناهای انسان زیست به خصوص ساختمان ‌های عمومی بسیار حائز اهمیت است و اصولاً تحقق اهداف توسعه پایدار که در برنامه‌های توسعه و عمران به درستی از آن یاد می‌شود هنگامی میسر است که ساختمان‌ها به گونه ای طراحی شوند تا مصرف انرژی در آن‌ها کاهش یابد.  متأسفانه در طراحی ساختمان شهرداری کرمان در ترکیب اندازه فضاها و نیز نما این اصل رعایت نگردیده است؛ از این رو در فصل سرما و گرما مشکلات فراوانی برای کارمندان و مراجعین از نظر نمای مناسب به وجود خواهد آمد و هزینه اقتصادی فراوانی را به دنبال خواهد داشت.
  5. ارتباط عمودی و افقی فضاهای درونی؛ در ارتباط عمودی فضاها از پله و آسانسور استفاده شده است و  آسانسور پیش بینی شده با ظرفیت بسیار پایین نه تنها به هیچ وجه پاسخگوی نیاز این فضای اداری بزرگ نیست، بلکه به لحاظ سطوح شیشه ای خارجی آسانسور متاسفانه فاقد حجاب است و از نظر ایمنی هنگام بروز زلزله بسیار خطرآفرین است همچنین پله های پیش بینی شده در ساختمان نیز مطابق استاندارد ساختمان‌های عمومی در نظر گرفته نشده و برای تردد بزرگسالان و نیز هنگام تردد جمعی، خالی از اشکال نیست.
  6. فضای ورودی و خروجی؛ به نظر می‌رسد ورودی اصلی ساختمان قبلا از سمت شرق طراحی شده و با تعویض آن از سمت غرب در ترکیب نمای ورودی تعریف نشده و معمولاً مراجعه کننده را با سردرگمی مواجه می سازد. فضای ورودی نیز بسیار وسیع و خارج از مقیاس انسانی طراحی شده که جزء فضاهای بیهوده تر محسوب می گردد.
  7. نمای ساختمان ؛ استفاده از شیشه در نمای ساختمان به استناد بخش نامه ها و مصوبات وزارت راه و شهرسازی به لحاظ خطر آفرینی آنها در هنگام بروز زلزله ممنوع است. در شرایط ویژه کرمان و قرارگیری آن در حوزه بحرانی زلزله قطعاً استفاده از شیشه در نما، انتخاب نادرستی است و از سوی دیگر تبادلات حرارتی در نمای شیشه‌ای بسیار بالاست و اصولاً در فضای داخلی کنترل درجه حرارت مناسب در فصول مختلف بسیار با هزینه و خارج از استانداردهای لازم است.

انتهای پیام/م

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true