×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش ناب نیوز؛ مفاسد اقتصادی در طول تاریخ بشر پدیده ای بزرگ و اثر گذار بوده است که امروز به معضل تبدیل شده است و از سوی دیگر می توان گفت این مسئله یکی از موانع بزرگ بر سراه ارتقا، پیشرفت و توسعه در کشور است.

بر اساس نظر برخی از کارشناسان مسائل اقتصادی، مفاسد اقتصادی موجب انحطاط است و سیاست‌های دولت را در تضاد با منافع اکثریت قرار داده و باعث هدر رفتن منابع ملی می‌شود و به کاهش اثربخشی دولت‌ها در هدایت امور می‌انجامد و از این طریق اعتماد مردم نسبت به دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی کاهش یافته، بی‌تفاوتی، تنبلی و بی‌کفایتی افزایش می‌یابد.

مقام معظم رهبری در خصوص مفاسد اقتصادی در تاریخ ۱۹/۱۰/۱۳۸۰ عنوان کرده اند” امروز یکی از مهمترین مسائل ما، مبارزه با فساد است. این را باید همه مسؤولان کشور بفهمند. فساد یعنی چه؟ فساد یعنی این‌که کسانی با زرنگی، با قانوندانی، با زبان چرب و نرم و با چهره حق‌به‌جانب، به جان بیت‌المال این ملت بیفتند و کیسه‌های خود را پُر کنند”.

معظم له همچنین در سخنرانی دیگر در تاریخ ۲۲/۵/۱۳۹۷ بیان کرده اند” فساد و مفسد؛ مفسد بایستی مجازات بشود. خب حالا چرا این را ما علنی میگوییم و اصرار میکنیم؟ برای خاطر اینکه تجربه نشان داده که وقتی با فساد و با مفسد، مواجهه و مقابله صورت میگیرد، جیغ‌ودادهایی از گوشه‌وکنار بلند میشود”.

هفته گذشته دادخدا سالاری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از دستگیری مدیرکل و معاون اداری مالی اداره کل غله استان کرمان خبر داد و گفت: مشارالیه جهت انجام امور اداری تاکنون میلیاردها ریال از ارباب رجوع تحت عنوان هدیه و رشوه دریافت کرده است و این اقدامات با همکاری معاون این اداره انجام شده است.

دولت  ها نظارت را جدی نمی گیرد/ رشد مفاسد اقتصادی در یک سال گذشته کُند شده است

حجت الاسلام و المسلمین علی توکلی در گفتگو با خبرنگار ما؛ در خصوص رشد مفاسد اقتصادی در کشور با بیان اینکه متأسفانه در سال های اخیر به هر اندازه که نظارت ها کاهش یافته، مفاسد اقتصادی رشد داشته است، گفت: دولت‌ها نظارت را جدی نمی‌گیرند؛  برخی از نظارت‌ها داخلی، اداری و مجموعه ای است و برخی دیگر خارج ازاین محدوده است.

رئیس سابق دادگستری استان کرمان ادامه داد: حراست های ادارات و وزارتخانه‌ها به جهت اینکه مسئولان آن، منصوب رئیس اداره هستند؛ قهرا و طبعاً نوعی وامداری در وجود رئیس حراست وجود دارد و باید طوری رفتار کند که نه مدیر ناراحت شود و نه جایگاه خود او لطمه ببیند که این واقعیتی است باید بپذیریم و این ساختار اعمال وظیفه حراست را مخدوش می‌کند.

وی با بیان اینکه نظارت های بیرونی در قوای سه گانه تابع سیاست های کلی همان قوه است، عنوان کرد: مادامی که روسای قوا اراده و انگیزه جدی بر فساد زدایی نداشته باشند؛ نمی‌توان به خوبی جلوی مفاسد اقتصادی را گرفت؛ لذا با آنچه اکنون از سوی قوه قضاییه در حال اتفاق است شاید بتوان گفت که طی یک سال گذشته، رشد مفاسد اقتصادی کند شده است.

بستر مفاسد اقتصادی در استان فراهم است/ شفافیت در حوزه اقتصادی، بانکی و معاملات بسیار مهم است

حجت الاسلام و المسلمین توکلی در رابطه با رشد مفاسد اقتصادی در سطح استان کرمان اظهار کرد: با توجه به امکانات موجود استان بستر مفاسد اقتصادی فراهم است؛ وجود معادن بزرگ و چندین کارخانه بزرگ همه می توانند به نوعی به یک فساد اقتصادی تبدیل شوند.

محمد مهدی زاهدی در گفتگو با خبرنگار ما؛ با اشاره به دستگیری مدیر‌کل شرکت غله استان کرمان و معاون وی به اتهام فساد اداری و اخذ رشوه گفت: برخی اوقات با معلول ها سر و کار داریم و اوقاتی دیگر با علت ها و باید بدانیم که چگونه با این موارد  برخورد کنیم که چنین اتفاقات رخ ندهد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه شفافیت در حوزه اقتصادی، بانکی، معاملاتی و گمرکی بسیار مهم است، تصریح کرد: زمانی که مالیات دهنده به صورت شفاف مالیات خود را اعلام کند، علت اینکه به او مالیات تعلق گرفته باشد، مشخص می شود.

مفاسد اقتصادی باید به فوریت روشن شوند

وی ادامه داد: زمانی که دو نفر با شرایط یکسان به منظور پرداخت مالیات اقدام می کنند، چنانچه به یک میزان مالیات پرداخت کنند، مشکلی به وجود نخواهد آمد؛ اما اگر در شرایط یکسان دو شخصیت حقوقی و یا حقیقی دو مالیات مختلف دهند؛ اختلاف به وجود می آورد.

زاهدی افزود: در حزوه خدمات رسانی نیز به همین صورت است؛ به عنوان مثال وام های بانکی، درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی باید شفاف شود در حالی که اینگونه نیست و مسئله شفافیت در حوزه های مختلف اصلی اجتناب ناپذیر است که اگر از آن به عنوان اتاق شیشه ای یاد شود، امکان ندارد که در بدنه اجرایی دولت چنین مفاسد اقتصادی به وجود آید.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مفاسد اقتصادی باید به فوریت روشن شوند و در این راستا باید در بدنه اجرایی کشور در حوزه های مختلف با رعایت مصالح ملی تدابیری اندیشیده شود.

مجازات مسئولان در زمینه مفاسد اقتصادی باید به تناسب جایگاهشان باشد

وی عنوان کرد: به عنوان مثال در اداره کل غله یک استان باید میزان گندم و آرد وارد شده و خارج شده مشخص باشد که محصولاتی که از کشاورزان خریداری می شود با چه قیمت و وزن صورت می گیرد؛ معین شود که اقلام وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد شده است یا خیر و چگونه در ختیار سیستم دولتی قرار می گیرد.

زاهدی با اشاره به مطلب فوق اظهار کرد: تمامی این مسائل باید شفاف باشد و مردم باید از آن آگاه باشند که مطمئنا با چنین فضایی، جایی برای سو استفاده وجود نخواهد داشت.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: تخلفات و سو استفاده هایی که توسط افراد در بدنه دولت صورت می گیرد در هر رده ای که باشند باید به تناسب جایگاهشان، مجازات سنگینی در نظر گرفته شود  و قوه قضائیه باید در این زمینه پوست اندازی داشته باشد.

مجلس باید مبارزه بی امان با مفاسد اقتصادی داشته باشد

وی خاطر نشان کرد: چنانچه در این راستا نیاز به قانون باشد؛ اعلام شود و لایحه دهند تا قانون در این زمینه تصویب شود که مجازات برای مسئولان در رده های مختلف، متفاوت در نظر گرفته شود.

شهباز حسن پور در گفتگو با خبرنگار ما؛ با بیان اینکه از جمله اولویت های مجلس یازدهم باید مبارزه جدی و بی امان با فساد باشد، گفت: گاه فساد یک رانت اطلاعاتی است و گاه یک امضا طلایی؛ بیش از ۱۰۰ امضای طلایی در کشور وجود دارد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برخی گمان می کنند که رانت ها ارث پدرشان است که در اختیار دارند و تصور می کنند که فساد نیست و برای خود کلاس می گذارند که خدمت می کنیم؛ باید امضاهای طلایی گرفته شود و همه موضوعات در اتاق شیشه ای شفاف برای همه مردم باشد.

انتهای پیام/م

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true