×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش ناب نیوز؛ هفته گذشته وزیر امور خارجه آمریکا مایک پمپئو  در پیام توئیتری نوشت: امروز، من پایان معافیت تحریم‌ها برای(همکاری در) پروژه‌های مرتبط با برجام در ایران را که ظرف ۶۰ روز اجرایی می‌شود، اعلام می‌کنم.

او در ادامه بیان کرده است که تشدید (فعالیت‌های هسته‌ای) مداوم ایران روشن کرد که این همکاری باید پایان‌پذیرد. تلاش‌های بیشتر برای زیاده طلبی هسته‌ای تنها باعث اِعمال فشار بیشتر بر رژیم خواهد شد.

در این بین شاهد واکنش و انتقاد برخی از مسئولان روسیه و چین در این راستا بوده ایم. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی در توئیتر از اقدام آمریکا در لغو معافیت‌های همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای انتقاد کرد و نوشت: آمریکا به معافیت‌های تحریمی پروژه‌های هسته‌ای در ایران که تحت پوشش برنامه جامع اقدام مشترک بوده پایان داد. تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه این پروژه‌ها به معنای نقض بیشتر منشور سازمان ملل (ماده ۲۵) و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان مل و ان‌پی‌تی (ماده ۴) است.

همچنین جائو لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس خبری روزانه در پکن گفت: آمریکا کورکورانه ضمن اعمال فشار‌های افراطی علیه ایران، به طور یک جانبه از برجام خارج شده و خود با نقض قطع نامه شورای امنیت سازمان ملل، برای اجرای برجام توسط طرف‌های دیگر نیز مانع ایجاد می‌کند.

او در ادامه عنوان کرد: لغو معافیت‌های توافق نامه هسته‌ای ایران به روند بین المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تلاش‌های جامعه بین المللی برای دفاع از برجام آسیب رسانده و این اقدام نشانگر یک جانبه گرایی و هژمونی این کشور است.

لغو معافیت های هسته ای تأثیرگذاری بر روند برجام و سیاست های ایران ندارد

علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ما؛ در خصوص گفت: آمریکا به طور رسمی از برجام خارج شده است و خود به تنهایی نمی تواند تأثیرات مهمی در فرآیند برجام ایجاد کند.

وی ادامه داد: مسئله این است که تصمیمات آمریکا می تواند بر سایر شرکا اروپایی احتمالا اثر خواهد گذاشت و در مراحل بعدی ممکن است روسیه و چین نیز از این شیوه استفاده کنند؛ اما این مسئله نتیجه چندان تأثیر گذاری در روند برجام و سیاست های ایران نخواهد گذاشت.

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ما؛ در این باره گفت: در برجام و NPT تأکید شده بود که کشورهای دیگر حق مشارکت در ساخت مراکز هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را داشتند و این مسئله جزو حقوقو مسلم ایران بود و مطابق با این مسئله شرکت های خارجی که در ساخت صلح آمیز با ایران همکاری داتشند از تحریم معاف بودند.

وی ادامه داد: با اقدام جدید آمریکا، معافیت این شرکت ها را لغو کرده و اگر آنها به همکاری خود با ایران ادامهدهند شامل تحریم خواهند شد و می توان گفت مصوبه جدید ترامپ می تواند آنها را از ادامه همکاری با ایران نگران کند.

ایران قطعا در زمینه هسته ای پیشرفت خواهد داشت

این کارشناس مسائل بین الملل تأکید کرد: این مسئله به این معنی نخواهد بود که ایران دست از تلاش به منظور برخورداری از انرژی هسته ای برخواهد داشت و ما به طور حتم در این زمینه پیشرفت خواهیم کرد.

قدیری ابیانه با بیان اینکه ترامپ با این اقدام، همراه با فعالیت های دیگر در تلاش است که راه پیشرفت کشورمان را ببندد، اظهار کرد: دوران ترامپ و سلطه آمریکا رو به پایان است و جمهوری اسلامی ایران راه خود را ادامه می دهد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران باید تعهدات خود را نسبت به برجام کاملا کنار بگذارد و فرصت ندهد که عدم عمل ایران به برجام تقصیر جمهوری اسلامی ایران جلوه کند و اگر ما در مقاطع زمانی که آمریکایی ها اقداماتی علیه ما انجام می دادند بلافاصله عکس العمل مناسب نشان دهیم، در افکار عمومی مقصر آمریکایی ها معرفی می شوند.

این کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر اینکه تردیدی در خباثت آمریکایی ها وجود ندارد، تصریح کرد: تنها فایده ای که می توان گفت براجام داشت این بود که برخلاف تصور ظریف که می گفت امضای کری ضمانت است، نه امضای کری و نه مصوبه شورای امنیت ضمانت نیست.

قدیری ابیانه خاطر نشان کرد: طرف های اروپایی نیز در برجام به تعدات خود عمل نکردند؛ اما آنها نمی توانند راه پیشرفت ایران را ببندند؛ همان گونه که تاکنون نتوانسته اند.

انتهای پیام/م

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true