×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش ناب نیوز، به نقل از راه ارمان ، حجت الاسلام و المسلمین علی رنجبر نژاد ماهانی ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام گفت: یکی از القاب این امام بزرگوار، کریم اهل بیت علیه السلام است؛ از این جهت به ایشان این لقب را دادند، چرا که امام حسن علیه السلام چند مرتبه اموال خود را در راه خدا انفاق کردند.

امام جمعه کاظم آباد کرمان ادامه داد: در تاریخ آمده است که شخصی به امام حسن علیه السلام عرض کرد که چرا هر سائل و فقیری می آید، ناامید بر نمی گردد؛ حضرت فرمودند” من هم نیازمند و محتاج خداوندی هستم که دوست ندارم من را دست خالی برگرداند و ترسم از این است که اگر سائلی را رد کنم و دست خالی برگردانم، خداوند متعال نیز دست من را خالی برگرداند”.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه روز میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام به عنوان روز اکرام نیز نامگذاری شده است، عنوان کرد: یکی از فلسفه های روزه این است که فردی که روزه می گیرد به یاد فقرا، نیازمندان و ایتام هم باشد و ما از امام حسن مجتبی علیه السلام این درس را فرا خواهیم گرفت که به فکر فقرا، نیازمندان و ایتام باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین رنجبر نژاد ماهانی ابراز کرد: روزى امام حسن مجتبى و برادرش حسين علیه السلام به همراهى شوهر خواهرشان عبداللّه بن جعفر به قصد مكّه و انجام مراسم حج از شهر مدينه خارج شدند؛ در مسير راه آذوقه خوراكى آن ها پايان يافت و آنان تشنه و گرسنه گشتند؛ و همين طور به راه خويش ادامه دادند تا به سياه چادرى نزديك شدند، پيرزنى را در كنار آن مشاهده كردند، به او گفتند: ما تشنه ايم، آيا نوشيدنى دارى؟

امام جمعه کاظم آباد کرمان اظهار کرد: پيرزن عنوان کرد بلى، بعد از آن هر سه نفر از مَركب هاى خود پياده شدند؛ و پيرزن بُزى را كه جلوى سياه چادر خود بسته بود، به ميهمانان نشان داد و گفت: خودتان شير آن را بدوشيد و استفاده نمائيد؛ ميهمانان گفتند: آيا خوراكى دارى كه ما را از گرسنگى نجات دهى؟ پاسخ داد: من فقط همين حيوان را دارم، يكى از خودتان آن را ذبح نمايد و آماده كند تا برايتان كباب نمايم و آن را ميل كنيد.

وی ادامه داد: لذا يكى از آن سه نفر گوسفند را سر بريد و پوست آن را كَند و پس از آماده شدن تحويل پيرزن داد؛ و او هم آن را طبخ کردو جلوى ميهمانان عزيز نهاد و آن ها تناول کردند و هنگامى كه خواستند خداحافظى نمايند و بروند گفتند ما از خانواده قريش هستيم و اكنون قصد مكّه داریم چنانچه از اين مسير بازگشتيم، حتما جبران لطف تو را خواهيم كرد.

حجت الاسلام و المسلمین رنجبر نژاد ماهانی افزود: پس از رفتن ميهمانان ناخوانده، شوهر پيرزن آمد و چون از جريان آگاه شد، همسر خود را مورد سرزنش و توبيخ قرار داد كه چرا از كسانى كه نمى شناختى ، پذيرائى كردى؛ اين جريان گذشت، تا آن كه سخت در مضيقه قرار گرفتند و به شهر مدينه رفتند، پيرزن از كوچه بنى هاشم حركت مى كرد، امام حسن مجتبى عليه السلام جلوى خانه اش روى سكّوئى نشسته بود، پيرزن را شناخت.

امام جمعه کاظم آباد کرمان گفت: حضرت مجتبى عليه السلام فورا غلام خود را به دنبال آن پيرزن فرستاد، وقتى پيرزن نزد حضرت آمد فرمود: آيا مرا مى شناسى؟ گفت خیر؛ امام عليه السلام فرمودند من آن ميهمان تو هستم كه در فلان روز به همراه دو نفر ديگر بر تو وارد شديم ؛ و تو به ما خدمت كردى و ما را از گرسنگى و تشنگى نجات دادی؛ پيرزن گفت پدر و مادرم فداى تو باد! من به جهت خوشنودى خدا به شما خدمت كردم ؛ و انتظار چيزى نداشتم .

وی تصریح کرد: حضرت دستور داد تا تعدادى گوسفند و يك هزار دينار به پاس ايثار پيرزن تحويل او شود و سپس او را به برادر خود امام حسين عليه السلام و شوهر خواهرش عبدالله معرفی کرد و آن ها هم به همان مقدار به پيرزن كمك کردند.

کارشناس مسائل مذهبی خاطر نشان کرد: امیدواریم سیره عملی امام حسن علیه السلام در زندگی همگان الگو باشد و در ماه ضیافت الهی و ماهی که به میهمانی خدا می رویم؛ فقرا و نیازمندان را درک کنیم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true