×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

کارشناس مسائل سیاسی گفت: وضعیت منطقه در حالت صبر، انتظار و آماده باش است و وزیر امور خارجه پمپئو عنوان کرده است که می خواهیم اجماع جهانی علیه ایران ایجاد کنیم تا منطقه خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را خودمان مدیریت و دست ایران را کوتاه کنیم.

به گزارش ناب نیوز؛ سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار ما؛ در خصوص تحولات منطقه با بیان اینکه پس از اعلام ترامپ مبنی بر به صفر رساندن مبادلات نفتی ایران سلسله تحولاتی در حوزه خلیج فارس رخ داد، گفت: عربستان سعودی و امارات جزو مشوقین اصلی آمریکا برای ورود به منطقه بودند و حتی این دو کشور حاضر بودند شرایط را تا آستانه جنگ پیش ببرند .

وی ادامه داد: عربستان و امارات حاضر بودند که هزینه جنگ را با تمام امکانات در اختیار آمریکایی ها قرار دهند؛ تا آنان به ما حمله کنند؛ حتی حمله و ضربه تاکتیکی.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به مطلب فوق افزود: در این مسئله بولتن، مشوق رئیس جمهور آمریکا بود و مکرر او را تهدید می کرد که دست ایرانی ها بر روی ماشه است و هر زمان امکان دارد که آنان(ایرانی ها) به منافع، تجهیزات، پایگاه های نظامی و نیروهای ما در منطقه حمله ور شوند؛ لذا ترامپ تحت تأثیر قرار گرفت.

سید افقهی با بیان اینکه همزمان با حرکت ناو هواپیما بر یواس‌اس آبراهام لینکلن مسئله و چالش احتمال جنگ بالا گرفت، تصریح کرد: اما عجیب بود که در ایران هیچ کدام از مسئولین ما اعم از مقام معظم رهبری، مسئولین و به ویژه فرماندهان نظامی بر این باور نبودند که جنگی رخ می دهد.

وی با تأکید بر اینکه مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می دانستند آمریکایی ها حتی یک ضربه تاکتیکی نخواهند زد؛ چرا که می دانند برایشان گران تمام می شود، اظهار کرد: اما مسئولین ما باید موضع می گرفتند و موضع ما این بود که خواهان جنگ نیستیم، و لیکن اگر آمریکا به ما حمله کردند؛  قطعا ما پاسخ دندان شکنی به آنان خواهیم داد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: ناو هواپیما بر آمریکا تا دهانه تنگه هرمز برای نزدیک شدن  تلاش کرد اما بعد از آن متوقف شد و مشخص گردید اطلاعاتی که جان بولتن در اختیار ترامپ گذاشته بود نادرستی بوده است؛ بنابراین کنگره، سازمان سیاو به ویژه فرماندهان عالی رتبه نظامی آمریکا در پنتاگون ترامپ را به شدت برحزر داشتند.

سید افقهی با اشاره به اینکه همزمان با مسائل یاد شده شاهد انفجار چهار کشتی در سواحل امارات و حمله انصارالله به دو خط لوله نفتی عربستات سعودی بوده ایم، ابراز کرد: سعودی ها گمان می کردند که با این اتفاقات آمریکایی ها قطعا وارد میدان خواهند شد؛ اما دیدند آمریکایی ها پشت سعوی را خالی کرده اند و ادعاهای آنان جواب نمی دهد.

وی عنوان کرد: عربستان سعودی در پی اتفاقات رخ داده و ظرف مدت کوتاه سه نشست سران شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب و سران سازمان همکاری های اسلامی را برگزار کرد؛ اما آنچه که عربستان سعودی انتظار داشت تا اجماعی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد، صورت نگرفت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به انفجار دو کشتی در دریای عمان همزمان با سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به ایران اظهار کرد: رئیس جمهور آمریکا بعد از وقوع این حادثه رسما ایران را متهم کرد؛ اما خوشبختانه مالکان کشتی بیان کردند که مین و انتحاری در کار نبوده است و انفجارها در اثر اصابت شی پرنده به کشتی ها ایجاد شده است.

سید افقهی با بیان اینکه ۴۴ خدمه کشتی که ایرانی ها آنان را نجات دادند اظهارت ارزشمندی را بیان کردند که نزد نیروهای مسلح و سپاه پاسداران محفوظ است، ابراز کرد: ایران خواستار این است که یک تیم بی طرف برای مشخص کردن مقصر اصلی حادثه انفجار دو کشتی در دریای عمان وارد عمل شود؛ اما متأسفانه سازمان ملل دعوت ایران را برای اعزام یک تیم بی طرف پاسخ نداده است.

وی با اشاره به عملیات های متعدد انصارالله در عمق خاک عربستان سعودی گفت: سعودی ها از امکانات و تجهیزات بسیار مناسب، هواپیماهای بدون خلبان و موشک های کروز یمنی ها وحشت کرده اند؛ چرا که ضربه های بسیار دقیق به آنان وارد شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر اینکه وضعیت منطقه در حالت صبر، انتظار و آماده باش است، تصریح کرد: وزیر امور خارجه پمپئو عنوان کرده است که می خواهیم اجماع جهانی علیه ایران ایجاد کنیم تا منطقه خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را خودمان مدیریت و دست ایران را کوتاه کنیم.

سید افقهی با اشاره به اظهارت محمد بن سلمان که ما خواهان جنگ نیستیم و اگر ایران اقدام به جنگ کند ما حمله خواهیم کرد؛ لذا شاهد عقب نشینی آشکار عربستان هستیم، بیان کرد: در کشورهای عضو شورای خلیج فارس و همچنین در آمریکا شکاف بسیار زیادی ایجاد شده است.

انتهای پیام/م

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true