×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۳ خرداد - ۱۳۹۹  
true
false

به گزارش ناب نیوز؛ زیرساخت ها به عنوان مقدمات و پیشرفت یک مکان جغرافیایی محسوب می شوند خواه در ایران باشد یا هرکشور دیگری؛ جاده، پل، ارتباطات، اینترنت، برق، گاز و… که به مجموع آن مولفه های زیر ساخت اطلاق میگردند.

در ایران هم در مناطقی که وضع زیر ساخت ها مناسب باشد، سرمایه برای توسعه جذب می شود و آن منطقه را رونق می دهد و هر اندازه در این زمینه کم کاری شود خود را در عرصه توسعه نشان می دهد.

راه هایی که به جای رونق اقتصادی به کشتارهای انسانی تبدیل شده اند

جنوب کرمان دارای موقعییت جغرافیایی ویژه ای است  که از آنها می توان جاده های مواصلاتی به چندین استان و نزدیکی به دریا را نام برد که قطعا اگر در زمینه راه های ارتباطی تدابیری اندیشیده شود باعث رونق این منطقه می شود.

ولی این جاده های ارتباطی به جای اینکه به معیشت و اقتصاد این مردم جان دهند، جان می گیرند. این جاده ها بیشتر در گرد و خاک بخشنامه ها تبدیل به کشتارگاهای انسانی شده اند که هر روز جوانان این سرزمین را به کام مرگ می کشانند.

اما این وضعیت در جنوب کرمان بیشتر در بخش زهکلوت مشاهده می شود؛ زهکلوتی که سهم آن از جاده های روستایی بسیار کم و در شرح جاده ارتباطی بین دو شهرستان رودبار جنوب و دلگان که از وسط آن می گذرد فقط می توان گفت افتضاح! واژه ای که نزدیک ترین قرابت به وضع موجود را دارد که سالانه چندین انسان بی گناه در آن به کام مرگ می روند و مسئولانی که بسیار ساده از کنار این فاجعه می گذرند.

جاده زهکلوت – دلگان  که نزدیک به ۲۳ سال از ساخت آن می گذرد و حد فاصل میاندران به طول ۲۰ کیلومتر از این جاده به طور کلی بر اثر طغیان رودخانه ها  تخریب شده است.

جاده باریکی که به عنوان راه ارتباطی استان کرمان و سیستان و بلوچستان محسوب می شود و چندین سال  است که  به باتلاقی از قلوه سنگ و گل و لای تبدیل شده و نبود آسفالت مناسب، عبور را برای خودروهای سواری سبک، سخت کرده است.

وحشت خطر تصادف با پل های نیمه کاره در این جاده خاکی  به گونه ای است که اکنون هر مسافری با یک بار سفر به این خطه ترجیح می دهد که هیچگاه دوباره به این منطقه سفر نکند.

گذر ۲۳ساله پل های رودبارجنوب_ زهکلوت_دلگان از خط  قرمز/ سیل، زخم تن جاده های جنوب را نمایان تر کرد

حجت الاسلام والمسلمین حمید بامری امام  جمعه زهکلوت در این رابطه اظهار کرد: مسئولان حرکت لازم را برای فراهم کردن امکان تردد بدون خطر را در محور «زهکلوت – رودبارجنوب» و «زهکلوت – زاهدان» پیگیری کنند؛ چرا که در محورهای فوق هیچ پل سالمی وجود ندارد و باید فکر اساسی اتخاذ شود؛ ضمن آنکه مسیرهای جایگزین برای تردد نیز ایمن نیستند.

بامری محور «زهکلوت – زاهدان» را با تخریب پل ها خطرناک عنوان کرد و افزود: علاوه بر اینکه همه پل های مسیر تخریب شده اند، چند پل نیمه تخریب نیز وجود دارد که ضرورت دارد هر چه سریعتر و قبل از ایجاد خسارت های بعدی نسبت به ترمیم آنها اقدام شود.

یکی از ساکنان میاندران زهکلوت با ابراز گلایه مندی از وضع این جاده به خبرنگار ما گفت: پیمودن فاصله ۶۵کیلومتری محور میاندران به دلگان تا چندین سال قبل با سواری حدود ۴۰ دقیقه طول می کشید که اکنون این فاصله به دلیل تخریب جاده برای اهالی از بین رفته است.

مسافران با دیدن جاده ویران از نیمه راه بر می گردند

وی تصریح کرد : کسانی که با سابقه ذهنی گذشته به این منطقه می آیند، با دیدن جاده ویران شده از نیمه راه بر می گردند و هیچگاه قصد سفری دوباره به این منطقه را به ذهنشان راه نمی دهند.

مسئولان و دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی تا کنون خدمات ارزشمند زیادی از قبیل آب، برق و جاده را برای این مناطق در نظر گرفته اند ولی مشکل جاده ارتباطی و سیلاب های فصلی همچنان دامن گیر مردم این دو شهرستان است.

در فصل زمستان مردم این شهرستان ها برای مراجعت با مشکلات فراوانی دارند و تردد از رودخانه برایشان بسیار مشکل است.

مسئولان شهرستان و استان قریب به چندین سال پیش درصدد برآمدند تا مشکل جاده ارتباطی و سیلاب های فصلی را با احداث چهار دهنه پل برطرف سازند اما بخت با آنها یار نبود و این پل ها همچنان ناتمام مانده اند.

سیل بهاره ۱۶۰ میلیارد تومان خسارت به راه‌های جنوب کرمان وارد کرد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان از خسارت ۱۶۰ میلیارد تومانی سیلاب به راه‌های این منطقه خبر داد و گفت: بیشترین میزان خسارت در شهرستان رودبار جنوب ثبت شد.

مسعود جمیلی با بیان اینکه سیلاب به ۸۷ کیلومتر از جاده‌های ارتباطی جنوب کرمان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرده است، افزود: ۵۵ آبنما، پنج پُل بزرگ از ۲ تا هشت دهانه، ۱۸ پل از یک متر تا ۲ متر از جمله خسارت‌های سیلاب اخیر به جاده‌های جنوب استان کرمان است.

احمد حمزه در گفتگو با ما؛ با بیان اینکه جاده یکی از مهمترین زیر ساخت ها و ارکان توسعه هر منطقه است، گفت: متأسفانه تا چند سال گذشته هیچ کدام از جاده های جنوب استان کرمان استاندارد نبودند و شاید یکی از دلایل عدم اقبال سرمایه گذاران به این منطقه همین بوده چرا که زیر ساخت آسفالتی مناسبی در این منطقه وجود نداشته است.

محدودیت منابع مالی جهت ارتقاء جاده های جنوب استان

نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه سرعت رشد در جنوب کرمان بالا است؛ بنابراین تعداد خودروهای زیادی نیز سالانه به مجموعه دیگر خودروها اضافه می شود و این در حالی است که جاده های این منطقه جاده های استانداردی نیست.

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل نبود شغل، مشاغل کاذبی همچون قاچاق سوخت، انسان، مواد مخدر و سایر اشکال قاچاق در جنوب استان رواج دارد و تمامی این مسائل دست به دست یکدیگر داده و موجب می شود که تصادفات بسیاری در این منطقه رخ دهد و از سوی دیگر به علت وجود مسافت های طولانی در جنوب استان برای رساندن افراد به بیمارستان، تصادفات در این منطقه غالبا منجر به فوت می شود.

حمزه با اشاره به اینکه اقداماتی را در زمینه جاده ها و به ویژه جاده های بین شهری در حوزه جنوب استان انجام داده ایم، تصریح کرد: اما متأسفانه به علت محدودیت منابع مالی و با توجه به اینکه تمام جاده های منطقه جنوب استان به غیر از جاده کهنوج به بندرعباس، ردیف ملی برایشان در نظر گرفته نشده است و در این راستا باید با استفاده از بودجه شهرستان و استان کار پیش رود که این مسئله روند کار را کند کرده است.

عدم تخصیص ردیف ملی برای جاده های بین شهرستان های جنوب کرمان

نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر جاده کهنوج به بندرعباس به عنوان یکی از شریان های حیاتی کشور در حال دو بانده شدن است که آخرین مراحل کاری این پروژه به مناقصه گذاشته شده است و امیدواریم این جاده تا پایان سال جاری به طور کامل تکمیل شود.

وی در خصوص سایر جاده های جنوب استان کرمان اظهار کرد: جاده بین شهرستان های منوجان قلعه گنج، کهنوج _قلعه گنج، کهنوج رودبار جنوب و رودبار جنوب _ ایرانشهر در حال تعریض و استاندارد سازی است؛ اما با توجه به اینکه این جاده ها ردیف ملی ندارند، روند کار بسیار کند است.

حمزه با تأکید بر اینکه در خصوص جاده های روستائی جنوب استان نیز پائین ترین شاخص را در سطح جاده های استان داریم، گفت: بخش قابل توجهی از روستاهایمان و به ویژه روستاهای سه شهرستان منوجان، قلعه گنج و رودبار جنوب هنوز دسترسی مناسب ندارند و جاده هایشان خاکی است که این مسائل، مشکلاتی را در این بخش ها به وجود آورده است.

نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: پیگیری های متعددی صورت گرفته است اما به دلیل آنکه شرایط خاص اقتصادی در کشور حاکم است و با توجه به عدم تخصیص منابع کافی متأسفانه در خصوص این جاده های اقدام خاصی انجام نشده است.

علی ای حال؛ بالاخره وزارت راه می‌بایست تکلیف محور اصلی و مهم ایرانشهر سیستان و بلوچستان به زهکلوت از استان کرمان را با تخصیص اعتبارات کافی جهت تکمیل پل ها مشخص کند و تا کی مردم بلافاصله پس از اندکی باران شاهد قطع ارتباطات باشند و این در حالی است که این‌محور محوری اقتصادی و پراهمیت برای دو استان است.

تمامی آبنما ها می بایست تبدیل به پل گردد تا سیلابها و روان آبها براحتی نتوانند محورها را تخریب کنند و البته مستلزم نگاه ملی و اعتبارات کشوری می باشد.

انتهای پیام/پ.م

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true