×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش ناب نیوز؛ چند سالی است که شرق استان کرمان را با آلودگی هوا و پدیده ریزگردها می شناسیم؛ اما این بخش از دیار کریمان و به ویژه شهرستان ریگان ظرفیت بسیار جذابی به منظور جذب توریست دارد.

بلندترین تپه های شنی جهان در شهرستان ریگان و در فاصله ۳۰۰ کیلومتری مرکز استان کرمان واقع شده اند؛ گفتنی است این تپه ها دارای وسعتی بالغ بر ۳۰ کیلومتر مربع و ارتفاع ۷۵ متر هستند و از تپه های شنی این منطقه به منظور برگزاری مسابقات شتر سواری، ماشین سواری، موتور سواری و … استفاده می شود.

تپه های شنی ریگان شرایط زیبایی را برای این منطقه ایجاد کرده اند

امین باقری در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه ریگان از جمله شهرستان های شرق استان کرمان است، گفت: این شهرستان از نظر جغرافیایی در مسیر ترانزیت بندر چابهار قرار گرفته است که این مسئله از جمله پتانسیل های بسیار خوب این منطقه است.

وی ادامه داد: در ریگان تپه های شنی وجود دارد که این تپه ها شرایط خاص و بسیار زیبایی دارند و در کنار آن کویر بسیار زیبایی در این منطقه وجود دارد که فاصله زیادی با جاده ترانزیت ندارد؛ بنابراین شرایط بسیار خوبی در شهرستان ریگان به وجود آمده است.

فرماندار ریگان بیان کرد: تپه های شنی ریگان به گونه ای هستند که می توان در زمینه اکو توریسم از آنان استفاده کرد که هم اکنون نیز در فصول خوب سال شاهد حضور توریست های خارجی و داخلی در این منطقه هستیم.

وجود کهورهای بی نظیر و نبکاهای حیرت انگیز ایران در ریگان

باقری با اشاره به نوع خاک تپه های شنی منطقه ریگان اظهار کرد: تپه های بلند شرق استان کرمان دارای عرض دو کیلومتر و طول دوازده کیلومتر هستند که به دلیل وزش بادهایی در روزهایی که وضعیت آب و هوا نامناسب است به حالت طبیعی خود باز می گردند.

این مقام مسئول افزود: با توجه به وزش بادهایی که در این منطقه وجود دارد و حرکت هایی که شن های روان در این منطقه کویری صورت می گیرد، گمان می کنید که این تپه های شنی نقاشی شده اند.

فرماندار ریگان با بیان اینکه غیر از تپه های شنی در ریگان کهورهای بی نظیر ایرانی در این منطقه داریم که مختص به این بخش است، تصریح کرد:  گلدان های طبیعی نبکا با توجه به شرایط اقلیمی در شرق استان کرمان وجود دارد که این گلدان ها از حرکت شن های روان جلوگیری می کنند که گفتنی است زیبایی چشم نوازی دارند.

جذب توریست با ایجاد خانه های بوم گردی در منطقه

وی ادامه داد: گلدان های طبیعی نبکا برای افرادی که از جاهای دیگر به این منطقه می آیند بسیار حیرت انگیز است که زیبایی خاص خود را دارند.

باقری با اشاره به اینکه در محل تپه های شنی زیر ساخت هایی به وجود آمده است، عنوان کرد: در روستای کویری پرورش شتر، نخل خرما، مرکبات و … انجام می شود و به منظور جذب توریست خانه های بوم گردی در این منطقه راه اندازی شده است.

این مقام مسئول در خصوص استفاده از تپه های شنی به منظور درمان گفت: با توجه به نوع جنس و درجه حراراتی که شن ها دارند، تأکید شده است که این شن ها بسیار در زمینه درمان درد مفاصل، روماتیسم مفصلی و … تأثیر گذار است.

در ریگان می توان مجموعه ای از گیاهان دارویی و درختان محلی ایجاد کرد

فرماندار ریگان ابراز کرد: مهمترین مسئله ای که در منطقه مورد نیاز است، فراهم آوردن زیر ساخت های لازم است؛ چرا که زمانی کسی به عنوان گردشگر در منطقه حضور پیدا می کند با توجه به شرایط آب و هوایی نیاز است زیر ساخت هایی را که نیازمند یک گردشگر است به وجود آوریم.

وی با بیان اینکه با حضور سرمایه گذار بخش خصوصی می توانیم مجموعه ای از گیاهان و درختان محلی با امکانات متنوع ایجاد کنیم، اظهار کرد: با توجه به وجود ارگ جهانی بم و مسیر ترانزیت بندر چابهار که دو مقصد گردشگری هستند از این پتانسیل ها می توانیم به نحو احسنت استفاده کنیم.

امیر ابراهیمی در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: در راستای ثبت تپه های شنی شرق استان کرمان در منطقه ریگان باید راهکارهایی از طرف سازمان مرکز استان ارائه شود همچنین اقداماتی که پیش از این صورت گرفته است قرار است به تپه های یلان و کویر لوت الحاقیه زده شود.

ایجاد سه واحد بوم گردی در شهرستان ریگان

نماینده میراث فرهنگی استان کرمان در ریگان ادامه داد: تاکنون به دلیل نبود امکانات مالی این کار انجام نشده است و با توجه به نوپا بودن منطقه، اولویت شهرستان معیشت مردم است و به دلیل نداشتن راه، جاده و امکانات در زمینه اعتبارات خیلی بهاء داده نمی شود.

وی با بیان اینکه در راستای امکانات تپه های شنی دولت به عنوان صاحب اینگونه مسائل تا کنون هیچ گونه کمکی نکرده است، اظهار کرد: باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم که دو نفر در این زمینه آمده اند و مجوز هم داده شده است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در سطح شهرستان و در روستای مربوط به تپه های شنی سه واحد خانه بوم گردی راه اندازی شده است، ابراز کرد: مسافران و گردشگران ایران یو خارجی از این واحدهای اقامتی بوم گردی رضایت دارند همچنین از نظر امنیتی شرایط خوبی وجود دارد.

باید تصمیم ملی در خصوص تپه های شنی ریگان اتخاذ شود

نماینده میراث فرهنگی استان کرمان در ریگان افزود: شهرستان ریگان به عنوان خروجی استان به استان سیستان و بلوچستان است و ظرفیت مناسبی در جاده ترانزیت بندر چابهار دارد و چنانچه امکانات داشته باشیم می توانیم از این پتانسیل استفاده مناسبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آمار بازید کنندگان از شهرستان ریگان در سال جاری به صورت فصلی در ایام نوروز ۴۰۰ هزار نفر بوده است، خاطر نشان کرد: به دلیل نداشتن امکانات مناسب نمی توانیم خدمات خوبی را ارائه دهیم و همچنین خدمات دائمی را برای تپه های شنی در اختیار نداریم؛ فلذا باید تصمیم کلی و ملی در این خصوص  اتخاذ شود.

به هر حال؛ با توجه به گفته های بیان شده امید است مسئولان استانی، شهرستان در راستای تخصیص اعتبار به منظور ارتقاء زیر ساخت ها و امکانات مناسب به این شهرستان و جاذبه های گردشگری و به ویژه بلند ترین تپه های شنی جهان واقع در این بخش اهتمام جدی بورزند.

انتهای پیام/م

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true