×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۵ مهر - ۱۳۹۸  
true
false

مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: نهادهای فرهنگی و رسانه های جمعی باید راههای تشخیص رسانه های خوب و بد را به مردم نشان دهند و کرمان، اصفهان، یزد پتانسیل تبدیل شدن به پایتخت رسانه ای کشور را دارند.

به گزارش ناب نیوز؛ محمد صادق افراسیابی صبح امروز در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار و گردهمایی فعالین فضای مجازی استان کرمان اظهار کرد: خبرنگاران ما باید حسینی و زینبی باشند چرا که کل حادثه عاشورا یک پیام رسانه ای بزرگ داشت.

مدیر عامل  انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: سواد رسانه ای موضوعی است که در عصر رسانه های نوین مطرح می شود چرا که امروز رسانه های مجازی زیادی ما را احاطه کرده اند.

افراسیابی در ادامه با بیان اینکه فضای مجازی ابزار دشمن برای کنترل کشورهاست، عنوان کرد: در دوران گذشته، ماهواره های ما به بهانه های مختلف متوقف می شدند اما در حال حاضر آمریکایی ها کاری به ماهواره های ما ندارند، چرا که فضای جنگ نرم و روانی با فضای مجازی دنبال می شود.

وی بیان کرد: امروز فضای مجازی سبک زندگی و نگرش ما را شکل می دهد لذا باید به طور کامل بر آن احاطه داشته باشیم و آن را کنترل کنیم.

معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال عنوان کرد: یکی از سیاست های کنترل فضای مجازی فیلتر کردن این فضا است که در یک برهه ای این اتفاق افتاد ولی کارآمد نبود مگر اینکه مانند کشور چین با ایجاد یک اینترنت ملی عمل کنیم  که این اتفاق نیفتاد و شبکه ملی اطلاعات آنگونه که شایسته است شکل نگرفته است.

افراسیابی با بیان اینکه در ادبیات جهانی تعریف های متفاوتی در حوزه سواد رسانه مطرح شده است عنوان کرد: اگر تا چند دهه گذشته  از دهکده جهانی صحبت می کردیم و می گفتیم باید سواد رسانه ای داشته باشیم امروز در بازار جهانی پیام، با دونوع مخاطب، رسانه و خبرنگار مواجه هستیم، یکی خبرگزاری و خبرنگاران حرفه ای و دیگری افراد غیر حرفه ای هستند.

وی خاطر نشان کرد: در فضای محازی امروز ما با ارتباط گران غیر حرفه ای مواجه هستیم که تلاش می کنند هر کاری کنند تا مخاطب آن ها را ببیند و بدون آداب و اصول حرفه ای این کار را انجام‌ می دهند.

مدیر عامل  انجمن سواد رسانه ای ایران  در ادامه با ارائه تعریف سواد رسانه ای با رویکرد ایرانی اسلامی گفت: سواد رسانه ای دانش و مهارت استفاده از رسانه های جمعی با تحقق رژیم مصرف، تعمیم تفکر انتقادی نسبت به قالب و محتوای رسانه ها، برخورداری از قدرت تجزیه و تحلیل رسانه و پیام های رسانه ای، گسترش اخلاق حرفه ای و در نهایت تولید محتوای رسانه ای اثر بخش است.

افراسیابی با تاکید بر اینکه فضای مجازی را باید مدیریت کرد، اظهار داشت: باید به میزان نیاز از رسانه استفاده کرد و نباید در فضای مجازی غرق شویم، ما باید مدیریت زمان داشته باشیم نه اینکه فضای مجازی ما را مدیریت کند.

وی در تشریح واژه رژیم مصرف گفت: همانطور که در مصرف و آشامیدن باید رژیم داشته باشیم در خصوص رسانه ها نیز به این رژیم و برنامه غذایی نیاز داریم، در مورد رسانه هم باید به میزان نیاز استفاده کرد و نباید در این مسیر غرق شویم.

معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال بیان کرد: تامین تفکر انتقادی نیز به این معنی است که هر چیزی را که در فضای مجازی دیدیم نباید باور کنیم و انتشار دهیم، در فرهنگ رسانه های غربی انتقاد جایز است اما در فرهنگ اسلامی و ایرانی اینگونه نیست و باید سواد رسانه ای را ترویج دهیم.

افراسیابی عنوان کرد: در اسلام دارای حقیقت و حق هستیم اما کسی می تواند به حقیقت برسد که پیرو امامان معصوم باشد، بنابراین برای عمل درست در فضای مجازی باید به پشتوانه مکتب اسلام ورود پیدا کنیم.

وی ابراز داشت: فردی که دارای سواد اطلاعاتی است باید در ابتدا احساس نیاز کند سپس به یافتن اطلاعات مورد نیاز، ارزیابی اطلاعات به دست آمده، کاربرد اطلاعات و گزینش شیوه مناسب بپردازد.

مدیرعامل  انجمن سواد رسانه ای ایران سواد دیجیتالی را در بالاترین سطح مطرح کرد و گفت: سواد دیجیتالی دارای ۴ صلاحیت اصلی شامل دسترسی به محتوای مفید در فضای مجازی، قدرت درک و گزینش فرا متن، توانایی مدیریت دانش از طریق فضای مجازی، قدرت ارزیابی محتوا می باشد.

افراسیابی با بیان اینکه هر روز ۷۳ درصد جامعه آماری دانشجویان از تلفن همراه استفاده می کنند، خاطر نشان کرد:  این مسئله خود نوعی کم سوادی است و در ایران شرکت هایی که تولید محتوا کردند در حال از بین رفتن هستند چرا که همه ما به اپلیکیشن ها پناه برده ایم.

وی گفت: مهم ترین رویکرد دانشجویان در ارتباط با شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری و سرور کردن مطالب است که متاسفانه شبکه تخصصی دانشگاهی مناسب در ایران نداریم و این ضعف است و مسئولان باید در این زمینه برنامه ریزی کنند.

معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان اینکه نگاه جامعه ایرانی به شبکه اجتماعی خوشبینانه است، عنوان کرد: برای اصلاح الگوی استفاده از فضای مجازی باید سیاست گذاری عمومی، الگوسازی و اقدامات فرهنگی انجام شود.

افراسیابی تاکید کرد: نهادهای فرهنگی و رسانه های جمعی باید راههای تشخیص رسانه های خوب و بد را به مردم نشان دهند و کرمان، اصفهان، یزد پتانسیل تبدیل شدن به پایتخت رسانه ای کشور را دارند.

وی ادامه داد: ما در حوزه سخت افزاری میلیاردها تومان هزینه می کنیم اما در حوزه تولید محتوا کار چندانی صورت نمی گیرد در حالی که در جامعه باید سیاست گذاری شبکه ای وجود داشته باشد.

مدیرعامل  انجمن سواد رسانه ای ایران بیان کرد: باید با یک رویکرد جدید به سمت پلت فرهای جهانی پیش رویم و از این فضا درآمدزایی کنیم که در دل همین استان مانند سردار سلیمانی می توان این کار را انجام داد.

افراسیابی در پایان عنوان کرد: سواد اطلاعاتی و رسانه ای لازم است اما کافی نیست و اگر نگاه ارزشمند در بسیجیان جامعه تقویت شود و هر بسیجی در خانواده خود یک مربی سواد رسانه ای باشد و سفیر سواد رسانه ای خانواده خود شود بسیاری از مشکلات حل می شود

انتهای پیام/م

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true