×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر اینکه اعتراضات لبنان خود جوش و مردمی است، گفت: این اعتراضات در خصوص مقاومت و حزب الله لبنان نیست و همچنین بسیاری از سیاستمداران و نخبگان سیاسی لبنان بر مقاومت اجماع دارند.

 

به گزارش ناب نیوز؛ علیرضا عرب کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار ما؛ با اشاره به اعتراضات شکل گرفته در لبنان میدان ریاض الصلح مقر نخست وزیری لبنان گفت: این رخ داد، اعتراض به وضعیت اقتصادی و معیشتی است که از عصر پنجشنبه ۱۷ اکتبر اول از پایتخت بیروت آغاز شد و بعد به شهرهای دیگر سرایت کرده است.

وی با بیان اینکه جرقه این مسئله اعتراض به وضعیت مالیات برخی از خدمات دولتی مانند اینترنت، مالیات به واتس آپ بوده است چرا که این شبکه اجتماعی متقاصی بسیار در این کشور دارد، ابراز کرد: حزب الله لبنان سه مسئله را در راستا اعتراضات مشخصا عنوان کرده است.

عرب ادامه داد: این اعتراضات کاملا خودجوش است و شکل گیری آن ربطی به طرف های خارجی ندارد و ناشی از وضعیت اقتصادی و معیشتی بد مردم است؛ مسئله دیگر اینکه چنانچه دولت نتواند جواب مناسب و قانع کننده ای به معترضین دهد، هواداران حزب الله نیز به اعتراض کنندگان می پیوندند؛ که امروز شاهد هستیم هواداران حزب الله به سمت میدان اصلی تجمع کنندگان حرکت کرده اند و ارتش لبنان راه را بر آنها بسته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر اینکه اعتراضات لبنان خود جوش و مردمی است، اظهار کرد: این اعتراضات در خصوص مقاومت و حزب الله لبنان نیست و همچنین بسیاری از سیاستمداران و نخبگان سیاسی لبنان بر مقاومت اجماع دارند.

وی افزود: این در حالی است که اسرائیل و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس مترصد این هستند که بتوانند اعتراضات مردمی را با ابزارهایی در اختیار خود قرار دهند؛ به ویژه با استفاده از فضای مجازی این اعتراضات را به سمت اهداف خود منحرف کنند.

عرب عنوان کرد: آنچه که در تجمعات لبنان دیده می شود این است که انواع امکانات اعم از اینترنت پر سرعت، وسایل رفاهی، حمل و نقل و وسایل صوتی در اختیار تجمع کننده ها قرار می گیرد که باید ریشه یابی شود که این امکانات از کجا می آید.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مسئله دیگر این است که سمیر جعجع رئیس حزب القواه اللبنانیه عنوان کرده است که دولت سعد الحریری کارایی ندارد و ما سه وزیر حزب القواه اللبنانیه را از کابینه خارج می کنیم که دولت به سمت انحلال پیش رود و سعد الحریری استعفا دهد.

وی با بیان اینکه مسئله بیان شده توسط سمیر جعجع متوقف مانده است، تصریح کرد: در این شرایط منحل شدن کابینه به نظر می رسد اوضاع را بهتر کند؛ چرا که چهار عضو کابینه پشت دولت را خالی کرده اند.

عرب ضمن بیان اینکه با افزایش کارایی، دولت می تواند به اعتراضات پاسخگو باشد، بیان کرد: علی رغم تصویب طرح پیشنهادی نخست وزیر تظاهرات برای شمشمین روز متوالی ادامه دارد و طی آن پرچم های آمریکا و اسرائیل توسط معترضین به آتش کشیده شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه بر اساس گفته نماینده حزب الله مردم منتظر ضمانت اجرایی شدن طرح اصلاحی ۲۴ ماده ای نخست وزیر هستند، ابراز کرد: طرح مزبور دوشنبه به همراه بودجه سال۲۰۲۰ میلادی به تصویب هیات دولت لبنان رسید.

عرب در پایان خاطر نشان کرد: از جمله مفاد این طرح کاهش پنجاه درصدی حقوق تمام وزیران و نمایندگان پارلمان، کاهش حقوق مدیران دولتی و قاضیان، تخصیص ۲۵ درصد مالیات بر بانک ها و شرکت های بیمه، فعال سازی کمیته نظارت اقتصادی، لغو کلیه مالیات ها بر ارزش افزوده در بخش های خدماتی و تلفن و اینترنت، شفاف سازی اطلاعات حساب های بانکی وزیران نمایندگان و مقامات دولتی است.

انتهای پیام/م

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true